23. 2. 2012

Škola - základ života...se říká...no, ehm, možná bejvávalo..



A co takhle mateřská školka?
Nedávno mi kolega z práce půjčil útlou knížečku od Roberta Fulghuma. která se jmenovala:
Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce.
Obdivovala jsem, s jakou prostotou a při tom zcela jasně a pravdivě tento člověk popisuje lidské bytí...
A co všechno se tedy naučil v mateřské školce?
On to shrnul do jakéhosi krásného čtrnáctera...
O všechno se rozděl.
Hraj fér.
Nikoho nebij.
Vracej věci tam, kde jsi je našel.
Uklízej po sobě.
Neber si nic, co ti nepatří.
Když někomu ublížíš, řekni promiň.
Před jídlem si umyj ruce.
Splachuj.
Teplé koláčky a studené mléko ti udělají dobře.
Žij vyrovnaně - trochu se uč a trochu přemýšlej
a každý den trochu maluj a kresli a zpívej a tancuj a hraj si, a pracuj.
Každý den odpoledne si zdřímni.
Když vyrazíš do světa, dávej pozor na auta, chytni někoho za ruku a drž se s ostatními pohromadě.
Jak prosté, že? A také praktické.. pro slušný život.
S tímto čtrnácterem by už jen stačilo, aby jakákoliv vyšší škola než školka, nás naučila číst a psát
no a potom taky počítat a nějaké ty odbornosti. Myslím, že to mě škola opravdu naučila.
To bylo kdysi, když jsem ještě do školy chodila.
Teď v současnosti, když se zamyslím, co mě škola nenaučila, napadá mě,
že mě ve škole nenaučili krást a podvádět, lhát a manipulovat, vytrhovat věci z kontextu
a předhazovat je na odiv, chlubit se cizím peřím a všechny ty věci, co obdivuji u našich politiků.
Tak, že mám-li zhodnotit, jak mě škola připravila na život,
musím tedy uznat, že mě připravila velice špatně a nedbale, ale já jsem asi nějaká
pomatená, protože i s tímto velikým handicapem nesoucím si z nedostatku správného vzdělání,
vzpomínám na většinu mých učitelů s láskou.


1 komentář:

  1. Po dlouhé době jeden z článků, který dával smysl.

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝