10. 3. 2013

Depresivní sen

Seděla v křesle a vrásčité žilnaté ruce měla sepnuté. Hlavou se jí honily neuchopitelné a zmatené myšlenky. Stáří si vybíralo svou daň za dlouhý život. Postupné a zrychlující se zapomínání všeho, ji často uvádělo do zvláštních stavů.

Zbytky myšlenek a vzpomínek se jí podivně splétaly v příběhy, které nikdy neprožila. Často nedokázala rozlišit, jedná-li se o skutečnost a nebo sen. Mrumlala si pro sebe podivné věty. V jejím domově se střídalo v péči o ní mnoho lidí. Ženy z pečovatelské služby přicházely ráno, aby jí pomohly s hygienou a snídaní a posadily jí do křesla, kde sedávala uzavřena se svými myšlenkami a čekala na svou dceru.

Dopolední zdravotní návštěvu vítala vždy s rozpaky, jelikož zdravotní sestry se střídaly a ona si nepamatovala ani jednu. Vždy se ale nechala od nich ošetřit a poslušně reagovala na všechno, co od ní chtěly. Dlouho si nemohla zvyknout na ten ruch, kdy sama se už nemohla pohybovat po svém bytě a přes to tam pořád někdo přicházel a odcházel. Nezbývalo ale, než si zvyknout na tento způsob života. Neměla pocit samoty a věděla s jistotou, že vždycky přijde její dcera. Až do chvíle, kdy jí některá z žen řekla, aby na svou dceru už nečekala, že už k ní nikdy nepřijde. Byla tak zmatená a prožívala obrovský smutek. Slzy se jí koulely po tváři, a v hlavě jí neustále rezonovala věta: Nečekejte na dceru, už k vám nikdy nepřijde. V tomto depresivním stavu nemohla na nic jiného myslet, jenom na tu větu. Stále slyšela ten ženský hlas i když nevěděla, komu patřil.

Chvílemi usínala, ale ani spánek jí nepřinesl klid. Byla plná bolesti a lítosti. Je s podivem, že bezprostřední přítomnost zapomínala v okamžiku. Je s podivem, že duševní bolest nedokázala zapomenout. Její mučený mozek pracoval jako zaseknutá gramofonová deska…..už nikdy…. nečekejte…. nepřijde.

Zaslechla rachocení zámku, někdo přichází, ale ona ví, že to není její dcera.
"Ahoj mami, kuky kuk."
"Ty jsi přišla? Já myslela, že už nikdy nepřijdeš."
"Co to povídáš? Přece víš, že sem chodím pořád."
"Ale mě někdo řekl, abych na tebe už nečekala, že za mnou už nikdy nepřijdeš."
"A tys tomu věřila? Třeba se ti to jenom zdálo, nebo jsi to nějak popletla."
"Já nevím, možná se mi to zdálo, ale věřila jsem tomu."
Její oči vyplašeně těkaly, ale přesto se v nich zračila veliká úleva.
"Copak ty nevíš, že bych tě nikdy neopustila?"
"Vím, teď už to vím, určitě se mi to zdálo, ale byl to strašný sen."
"Jak asi byla nešťastná a jak se musela cítit opuštěná," sevřelo se dceři srdce lítostí, ale dokázala se smíchem řici: "Ty jsi vážně uvěřila, že bych tě opustila?"
"Ne, ne, nevěřila, byl to jenom hloupý sen."

Do duše se jí vrátil klid a po tváři se jí rozlil klidný a šťastný úsměv. Brzy na všechno zapomene..

15 komentářů:

  1. Brrr...fakt smutný...ale s dobrým(snad) koncem. protože co je v tomhle věku sen a co skutečnost?

    OdpovědětVymazat
  2. Jsi úžasná, Alenko a já neznám nikoho, kdo by se o svou maminku staral tak obětavě jako Ty a bral to navíc s humorem... J.

    OdpovědětVymazat
  3. To mi nedělej.Přečetla jsem to a teď si tak v neděli odpoledne bulim (nakonec to je taky potřeba).

    OdpovědětVymazat
  4. Krásný článek,krásně jsi to Valin napsala.Vystihuješ pocity a strachy Tvé staré,nemocné maminky.Jsou chvíle,kdy jsou všemi smysly s námi,a pak se vše ztrácí jak písek mezi prsty.

    OdpovědětVymazat
  5. Moc hezky a lidsky napsané. Lidská psychika je velmi křehká a někdy stačí jen drobnost, aby se věci rozbily, ale i opravily.

    OdpovědětVymazat
  6. Připomnělo mi to péči o mou maminku. Byla jsem na to sama, protože se bála střídání lidí u ní doma. Nelituji, víc jsem udělat nemohla.
    Moc hezky napsané. S láskou.

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: Je to tak, musíme počítat s tím, že dožijeme-li se vyššího věku, ztratíme se ve vzpomínkách...[2]:[3]: Ale no tak holky..     [4]: Všechno je pomíjivé, všechno...[5]: No jo, dalo by se taky napsat, že psychika je mocná čarodějka.. ale to se říká spíš o něčem jiným, že?[6]: Díky   

    OdpovědětVymazat
  8. Až budu stará, doufám, že moje dcera bude jako ty.

    OdpovědětVymazat
  9. Zamrazilo mě. Myslím, že dcera je jediné, co ji drží při životě.
    Reálné sny bývají nejhorší. Nekdy si s námi ošklivě pohrají.

    OdpovědětVymazat
  10. Smutná a přitom krásná povídka. Velice lidská.

    OdpovědětVymazat
  11. [8]:     [9]: Já věřím, že všechno má svůj význam, i když to někdy nejsme schopni rozpoznat...[10]: Děkuju..

    OdpovědětVymazat
  12. Krásné, dojemné, lidské.. velmi povedené.

    OdpovědětVymazat
  13. Alenko máš zlaté srdíčko,maminka tě miluje nadevše a ty jí,taky jsem mojí maminku opečovala do samého konce a možná by toho šlo i víc

    OdpovědětVymazat
  14. [12]:     [13]: Díky[14]: Člověk si po čase většinou vyčítá, ale neměl by, protože v daný okamžik vždycky udělá všechno tak, jak může nejlíp..

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝