5. 10. 2013

Introvert kontra extrovert


Po mém několikaletém soužití se zvířaty si dovoluji přijít do blogového světa s poznatkem, že i domácí mazlíčci by se dali rozdělit na introverty a extroverty. Podporou pro tuhle mojí teorii je pozorování našich současných dvou zvířátek, z nichž jeden je introvert a druhý extrovert s velmi exhibicionistickými sklony.


Kdo čte pravidelně můj blog, asi už pochopil, že řeč bude o introvertním morčeti Trumbelkovi a jeho současném spolubydlícím kocourovi Číčovi.
Těžce introvertní morče Trumbelín má pravděpodobně svou lepší část života již zcela nenávratně za sebou. Klidné a spokojené dny jeho morčecího života, kdy bezstarostně žil v láskyplné symbioze se svou psí přítelkyní Šerinou, jsou nenávratně pryč. Šerina odešla do psího ráje a morče zůstalo samo. Vzhledem k jeho povahovým vlastnostem, se s tímto odchodem vyrovnalo jaksi po svém. A vůbec ne špatně. Trávilo víc času pod křeslem a přestalo hledat misku s psími granulemi. Ale to vše se radikálně změnilo, když se naše domácnost obohatila zásluhou mého mladšího syna, o kocoura Číču, kterého někde potkal a nabídl mu nás trvalý pobyt i se stravováním. Nutno podotknout, že život se změnil nejen Trumbelínkovi… pravda…ale i nám.

Extrovert Číča, švihák, který má neustále touhu se předvádět a hlavně všude se motat.
Je neuvěřitelné, jak jeho zvědavost nemůže nikdy dopustit, aby se cokoliv kdekoliv šustlo bez něj. Pro mě to znamená, být nestále ve střehu, abych ho nezavřela ve skříni, ve špajzce, v troubě, na balkoně, anebo nedej bože, abych ho nevyprala v pračce. Někdy ho podezřívám, že se umí záhadně přemisťovat v prostoru. Možné to nakonec je, jelikož kočky jsou prý magická stvoření a poslové z jiného světa. Ať už to tak je a nebo ne, Číčova zvídavá, přespříliš společenská a divoká extrovertní povaha působí na Trumbelínkovu psychiku asi tak, jako ledová zmrzlina na obnažený zubní nerv. Jediné místo, kde je bezpečně ukryt před žhnoucími světýlky kocouřích očí, je místo pod křeslem. Nakonec tam to zase není až tak špatné, problém ovšem nastává, když projeví přání přejít do své klece za účelem uspokojení morčecího žaludku a zkracování hlodáků. V této fázi přesunu volí taktiku sobě nejbližší a to preventivní zastrašování cvakání zuby. Bohužel pro Číču je to signál, jako když zahlaholí polnice. I kdyby se momentálně vyskytoval kdekoliv, na tuhle nechtěnou pobídku se v mžiku s mnoha přískoky ocitá v zádech vyděšeného morčete. Trumbelín již snad dokonale pochopil, že nebezpečí útoku mu nehrozí, ale nikdy ve své morčecí důstojnosti neklesne na úroveň kočičích her. Raději se svižněji posnaží, aby co nejrychleji skočil do své drátěné ubikace a z bezpečí své dřevěné boudičky pokračoval ve zlostném cvakání, dokud se zklamaný Číča neodloudá jinam.

Ten, jako výrazná extrovertní osobnost to v naší rodině také nemá lehké. Dalo by se říct, že se může cítit být i šikanován. Zejména v případě, kdy by si chtěl vyjít na botanickou vycházku po parapetu s mými orchidejemi, neb když trénuje šplh po záclonách a nebo při vyjížďkách autem v uzavřené přepravce za nesmyslným účelem, aby mu jakýsi hrozný člověk v bílém plášti píchal do kožichu nějaké jehly. Sice posledně, když se tahle hrozná křivda odehrávala, se rozzuřil tak, že dokonce zlostí prskal, než se mu podařilo zdrhnout z toho mučícího stolu, bohužel ale i s injekční stříkačkou zabodnutou v kožichu. Jeho nenávistí zezelenalé původně žluté oči mě jasně upozorňovaly, že jestli si ještě jednou něco takového zkusím, tak budu litovat.. Marně jsem mu vysvětlovala, že to muselo být, kvůli jeho stále se opakujícímu abscesu, ale on nechtěl ani slyšet. Inu extrovert jako vyšitý, který má svou hlavu a svůj rozum a podle toho také koná.

Na to, že je ho všude plno, už jsem si celkem zvykla. Díky němu jsem přestala vnímat lecjaké šramocení, praskání nábytku či jiné podivné zvuky a přestala jsem si myslet, že u nás straší.. Nyní se vždycky jen snažím v případě, že jsem sama doma (tedy s Číčou sama doma) rozpomenout, zda-li mám zamčeno a mám-li pocit, že ano, nezačnu chodit po bytě a hledat, odkud že se podivné zvuky berou, jako to bylo dříve, ale všechno svedu na Číču. Je to celkem praktické a pohodlné. Někdy mě ovšem zarazí, když slyším z kuchyně jakési podivné klepání, a Číča se nachází zcela jinde, ale to přisuzuji jeho magickým schopnostem. A ty on věru má.

24 komentářů:

  1. Nikdy jsem neslyšela morče cvakat zuby, jenže my neměli Číču , krásně jsi popsala složité soužití in a ex . U lidí to je skoro to samé

    OdpovědětVymazat
  2. Líbí se mi, jak Číča rošiřuje své schopnosti. Jen těmi magickými nastavil laťku hodně vysoko

    OdpovědětVymazat
  3. Ach ty kočky Četl jsem a bavil se. Báječně se bavil. Jako bych viděl tu naši mourovatou smečku. Moc dobře kočičácky napsáno!

    OdpovědětVymazat
  4. Prima počtení o soužití morčete a kocoura. Pobavily mě Číčovy magické schopnosti.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Když morče cvaká zubama, je rozrušeno na nejvyšší morčecí míru a to už se oravdu co říct, protože morčata jsou velmi klidná stvoření na rozdíl od lidí, kteří cvakají zubama spíš zimou, než zlostí, ale jinak máš pravdu, je to podobné, jako u lidí..   [2]: Jsem ráda, že sis početla [3]: Já mu věřím, on tu laťku určitě ještě překoná, i když si jí nastavil sám...     [4]: Tenhle kocour pro mě bude zřejmě nevysychající pramen inspirací, už jenom z toho prostého důvodu, že kočku jsem nikdy před tím neměla... [5]: No ale ty on bezesporu má. Stačí, když se na mě magicky podívá a já jako očarovaná se na něj v tu ránu přestanu zlobit za to, co zase vyvedl...

    OdpovědětVymazat
  6. Máš pravdu, i zvířata mají povahy stejné jak lidé.U nás je tím vzrušivým a rušivým elementem jezevčík Mates. Bobeš a Bak jsou naopak povah letargických. Tedy do doby než Bobeš jako teriér potká na zahradě ježka. Pak tím flegmatikem zůstává jen labík odcházející raději domů, a ten anglicko-skotský lord se mění každým dalším útokem na ježkovi bodliny v upíra kterému kanou krvavé krůpěje z tlamy.Nutno podotknout že je to jeho krev, na ježka prostě nemá....

    OdpovědětVymazat
  7. P.S.  to samé kočky.....čtyři kočky čtyři povahy....

    OdpovědětVymazat
  8. Náš poněkud alternativně inteligentní kocour dokázal být na několika místech současně. V jednu chvíli shodil ze stolu vázu s pivoňkami a ve stejné chvíli dokázal přepadnout a zvalchovat klidně spícího Teroristu.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]:[8]: Já si stejně myslím, že zvířata přinášejí do života radost i když z nich mnohdy pracujeme k infarktu, je to asi stejný, jako s dětma...[9]: Tak k takovým výšinám se Číča ještě nepropracoval, a srdečně doufám, že ani nepropracuje, páč kdyby zvalchoval Trumbelínka, s jistotou bysme hrabali hrobek.

    OdpovědětVymazat
  10. WaU zase tleskám kdy vydáš knihu?   

    OdpovědětVymazat
  11. Já se u tebe vždycky tak pobavím . Hlavně proto, že s kočkami ani morčaty nemám co dočinění. Zatím mám doma jen dvě čuňata a pak jsem kdysi měla mládě samečka křečíka Kubu, který byl strašný neurotický cholerický introvert. Původně jsem si myslela, že to bude tím, že je chudák sám, ale zůstalo mu to i potom, co mi porodil asi šest mladých a stala se z něj Kubinka .

    OdpovědětVymazat
  12. Moc hezký. Domnívám se ovšem, že by ti tvoje odnož měla pořídit nové zvířátko. Abys nám jaksi neustrnula v povídkách o Číčovi a Trumbelínkovi. A koukám, že už nejsem sama, kdo po tobě chce knihu . Viděla jsem venku modráska, tak jsem usoudila, že jsi ještě doma. A petržel piješ?

    OdpovědětVymazat
  13. Magické! Díky za příjemný začátek nového dne. Nasmála jsme se.

    OdpovědětVymazat
  14. [11]: Já nevím, asi nemám vydavatele...[12]:Tak to je hezký překvápko, tohle samý se nám stalo s potkanem, kterýho synek přitáhl domů. Netrvalo dlouho a měli jsme jich jedním vzrem 8 kousků. Škoda, že se takhle nemnoží prachy... [13]: Hlavně mu tuhle myšlenku neimplantuj, ty bys chtěla číst něco takovýho jako: Jak k nám pejsek do rodiny přišel, co? Jsem ještě v marodním stavu, do práce bych měla jít ve čtvrtek, ale vezmu si do konce týdne ještě dovolenou. Tak, že ve čtvrtek čauky... [14]: Víš co je zajímavý? Že moje hierarchie živých hodnot se jaksi radikálně změnila. Nejprve byl Trumbelínek, potom orchideje a nakonec kocour. Dnes je to úplně jinak.. kocour, Trumbelín a orchideje na pěkném třetím místě... No, změna je prostě život...

    OdpovědětVymazat
  15. Ano, mezi zvířaty jsou introverti a extroverti, o tom jsem nikdy nepochybovala, zvířata mají také rozmanité osobnosti. Ale ráda bych podotkla, že porovnávat kočku s morčetem nelze, protože to jsou naprosto rozdílná zvířata. Kočky jsou sice sebevědomé a dokážou být vtíravé, ale jsou to podle našich měřítek introverti, protože z pravidla žijí samotářsky. Naopak morčata jsou jednoznačně extrovertní zvířata, žijí ve velkých skupinách a velká skupina je pro ně nutnost. Pokud jsou chována po jednom, psychicky trpí, stejně tak v případě ztráty jejich jediného partnera. Samozřejmě jsou mezi kočkami i morčaty výjimky a různé mírné výkyvy od normálu, ale jedná se spíše o uměle odchované jedince a podobně.

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj.Máš zajímavý blog:)Jestli znáš herce Fernanda Carrilla a zajímá Tě tak navštiv můj blog:)http://fernandocarrillo.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  17. Hezky jsem se pobavila při líčení vylomenin extrovertního Číči. Hlavně tedy ta veterina mi silně připomněla, jak náš kocour zakousl svůj chrup do dcery, která pomáhala té zlé ženštině v bílém plášti v mučení a píchání do kožichu. Od té doby mám strach mu "ubližovat", teď by třeba potřeboval ostříhat drápky, ale  trochu se bojím, že bych mohla přes veškerou lásku našeho miláčka dopadnout podobně.

    OdpovědětVymazat
  18. [16]: Aha, tak tos mě uklidnila, všichni mi totiž radí, abych kocourovi obstarala kámoše, ale když jsou kočky samotáři, byla by to hloupost, že? Morče Trumbelín byl bohužel moc dlouho sám v kleci ve Zverimexu, vazbu na člověka si nikdy neudělal. Nikdy nebyl zvyklý na lidi, narodil se pro prodej a nikdo se s ním nepiplal od malička. Je u nás sice sám, ale má alespoň svobodu pobytu, není zavřený v kleci a dostává velice pestrou stravu. S jiným samcem by se rval a se samičkou bychom byli samé morče. A abych je měla zavřené, každého v jiné kleci a oni na sebe čučeli, tak to opravdu nechci. myslím, že mu zase až tak nechybí nepoznané...[17]: Neznám ho...[18]: Tak u nás mu naštěstí stříhá drápky synek. Děje se to na domácí půdě a tak Číča zase tak moc nebojuje.

    OdpovědětVymazat
  19. O tom cvakání jsem již někdy slyšela, leč naše všechna morčata, co jsme měla (a že jich bylo hodně), nikdy zuby necvakala :). Možná na tom něco bude, že psi vycházejí s morčaty lépe, než kočky, ale také to nemusí býti pravda.
    My zase máme psa introverta a kocoura extroverta. Podobné zážitky s kočkou u veteriáře jsou mi známy též a musím říct, že to je někdy o nervy, se psem bohužel taky. Jsme více méně rodina extrovertů (ale je to tak 60 na 40) a kocour mezi nás hezky zapadá. Jj kočky jsou magické, to je fakt. Mají hodně blízko k smrti a celá jejich existence je zahalena tajemstvím.
    Článek se mi líbil

    OdpovědětVymazat
  20. [15]:/14 Věřím tomu. Takhle si nás zvířátka prostě a jednoduše otočí kolem packy. Mám to stejně a nezlobím se ani za okousané boty od psa ani za vysypané květináče a mrtvé myši na prahu od koček. Jsem dokonale ochočená.

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: Díky, zvířata jsou povahami jako lidi, vždycky záleží na povaze jednotlivců a to přináší stejně jako u lidí, různé události...   [21]: No jo, ochočit to oni si nás fakt umí hravě...   

    OdpovědětVymazat
  22. Trumbelínka je mi líto,aby od toho cvakání zubů o ně nepřišel.Ale na druhé straně musí vyvíjet v rámci sebeobrany všelijaké fígle. A Číča jasně cítí,že má navrch. Známí si kocoura vyprali,ale už mu nemohli pomoci.

    OdpovědětVymazat
  23. [23]: Tak to je fakt smutný, tak mučivej konec domácího mazlíčka... Já se ani nedivím, když vidím, jak jsou ty kočky fakt všetečný, opravdu vlezou všude...

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝