12. 12. 2014

Chci říct, že jsem úžasná pěstitelka, ale nemůžu....

Letos v lednu jsem si koupila ve výprodeji zubožené Cymbidium za neuvěřitelných 40Kč.
Vím, že tato orchidej není vhodná pro pěstování ve vytápěných bytech, přesto jsem si řekla, no za 40 - nekup to.


Moc jsem se s ní nepárala, dala jsem jí k mámě na uzavřený balkon, kde jí buď někdo zalil a nebo taky nezalil. Když nám dodělali zateplení domu, vzala jsem si jí domů a šup s ní na lodžii. Péči neměla nijak závratnou, sem tam zalít. Nic převratného jsem od ní nečekala, viděla jsem, že přes svůj ubohý vzhled stále žije, protože jí vyrostly tři nové trsy listů. Tyhle listy byly svěží a zelené na rozdíl od těch, které na ní zůstaly po pobytu v supermarketu. Když hrozilo, že začne mrznout, což podle mojí veskrze špatné úvahy bylo koncem října, dala jsem milé Cymbidium na venkovní chodbu a nijak víc jsem si ho nevšímala.
Asi tak za 14 dní mě ale napadlo, že když je tak ubohoučké, že bych ho třeba mohla přesadit. Vzala jsem ho do kuchyně na stůl, že to tedy nějak rozkuchám a světe zboř se, já na něm objevila 3 květní puky. Sice jsem to nikdy před tím neviděla, ale poznala jsem hned, že to je opravdu kvetení. To zásadně změnilo můj postoj k této květině. Přesazování se nekonalo a já kolem orchideje chodila celkem svátečně naladěná. Modlila jsem se, aby dovykvetlo, přece vím, kolik nebezpečenství na krásnou květinu na chodbě číhá. Nedostatek světla, možná i vyšší teplota, málo živin a v neposlední řadě i nenechavé cizí ruce. Cymbidium mě tako napínalo asi 6 týdnů, pravidelně jsem ho chodila okukovat a hlavně fotit.

Dnes už vím, jaké bude, neboť část květů je už rozvinutá. Jeden stvol se mi bohužel zlomil, tak jsem ho zalepila a ovázala a vypadá to, že i tento dovykvete. Je to takový můj malý zázrak. Nevím, jestli bude kvést i příští rok, jelikož teď může být ještě pod vlivem všelijakých stimulujících preparátů od "výrobce", ale radost mi udělalo přenáramnou. Na rozdíl od jiných výprodejových orchidejí, které první rok také čile vykvetly, ale letos se ani jedné té potvoře do kvetení nějak nechce.

Z toho ovšem plyne, že přísloví " Nejblbější sedlák má největší brambory" se zakládá na holé pravdě...





38 komentářů:

  1. Valin, orchidej ti nádherně vykvetla.
    Ony spíš nechtějí moc pozornosti (alespoň soudím podle svých) a pak se odvděčí kvetením.

    OdpovědětVymazat
  2. Je mi jen trochu divné, že ta kytka taky nepíše, jak je na tomto blogu zvykem.

    OdpovědětVymazat
  3. O pravdivosti tohoto přísloví jsem se už nejednou přesvědčila. Cymbidium je krásné. Obdivuji jeho bujnost. No nic, jdu aspoň setřít prach z těch dvou mých chudinek orchidejí.   

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné fotografie a překrásný design.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Já už teď asi nedokážu si jí nějak nevšímat, jako těch potvůrek, co mi loni tak nádherně a též nečekaně vykvetly a letos se jim pod mým drobnohledem vůbec nechce... [2]: Hihihihihi,Kytka nemůže psát, nemá drápky a moje schýza zase není tak rozpínavá....drží se jenom psa a kočky...     [3]: Tak tos mě rozesmála.. a ještě je přelešti do vysokého květního lesku... [4]:

    OdpovědětVymazat
  6. No páni, ty jsi dobrá. Já ho tady už druhý rok mučím a ne a ne rozkvést a koukej jak jsi šikovná. Jasně, já ho rozmazluju, moc tepla, to je ta moje chyba. Je to nádherná květina a tobě kvete úplně nádherně

    OdpovědětVymazat
  7. Krásně Ti to kvete. Jak vidíš, v Tvém případě trpělivost místo růží přinesla orchideje! Taky jich doma pár mám a dělají mi radost, když kvetou.

    OdpovědětVymazat
  8. Vydržať,vydržať,vydržať....
    Je to nádhera a važ si toho!   

    OdpovědětVymazat
  9. Valin,
    k těm z minulého roku....jsou to multihybridy / mají v rodokmenu hodně rodičů /,je tam obrovský problém v pěstebních podmínkách.Když je táta teplý / pěstuje se v teplých podmínkách/ a máma je temperovaná nebo studená , je zaděláno na problém, prostě požadavky jsou hodně rozdílné.Zkus je dát na studenější odchov, kde není tolik teplo, jednak tím nic nezkazíš a možná se dočkáš výsledku. Taky je to dané krátkým dnem, je málo světla, viděla bys, jak rostliny pod umělým osvětlením valí stvoly jako šílené a na ostatních oknech je to mdlé. Držím palce   

    OdpovědětVymazat
  10. [6]:: Tohle květenství je výrazně bez mé zásluhy... uvidím příští rok, když budu živa...[7]:: Víc než trpělivost spíš soustrastnost. Myslím, že kdybych si ho nekoupila, skončilo někde na skládce...Bylo opravdu v hrozném stavu.. [8]:: To jo, já ho chodím porád obdivovat. Pes, když se jdeme venčit, už taky běží rovnou k němu...Ty multihybridy jsem zakoupila též ve výprodeji a taky jsem se s nimi nemazala. Byly na chodbě a porom na lodžii. A vykvetly hnedle všechny. Však jsem byla nadšená. Hlavně ta Beallara, tvoje jmenovkyně. Letnila jsem je letos a potom dala do bytu. Možná jsem je taky měla vystrčit na chodbu. jestli nevykvetou tak do března, už si v bytě neškrtnou. Půjdou na studený odchov.. potvorky.
    Věřím, že pod světlem se tvým mrškám daří, to ty ostatní musí hodně závidět....   

    OdpovědětVymazat
  11. Jestli máš místo, švihni je tam okamžitě, je tam chladněji, není tam suchý vzduch.Že ti je někdo ukradne se bát nemusíš, já tam mám drahou botaniku za hodně peněz, ale nikoho to nevzrušuje, nikdo tomu nerozumí, raději by ukradli phaly

    OdpovědětVymazat
  12. [2]: Tak u tohoto komentáře jsem se fakt chechtala. Valin, jdi do toho.
    A co se týče tvých pěstebních úspěchů, můžu jen závidět. U mě orchideje vždycky odkvetly a pochcípaly. A nepomohlo ani si jich nevšímat, ani všímat. Prostě jsem na pěstování kytek antitalent a nevydrží mi snad ani kaktus. O to víc obdivuji všechny, kterým to takhle krásně kvete.

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Možná tím ty tvoje kytky vyjadřují svůj vlastní názor, že mají růst v přírodě a ne v bytě.   

    OdpovědětVymazat
  14. [5]: Proč by kytka nemohla psát, když třeba orchidej Adéla dovedla žrát?

    OdpovědětVymazat
  15. [11]: Tak jsem je už vyhostila na tvé doporučení. pěkně jsem je dala do velikých obalů po čtyřech a už jsou na chodbě. A nebudu si jich vůbec všímat hihihihi...   [12]: Já se taky řehtala, což o to, ono mluvit jako kytka by ale už opravdu mohla být diagnoza, ne?
    Že neumíš pěstovat kytky se nádherně kompenzuje tím, jaké umíš skvostné perníčky. Radost z nich se určitě vyrovná radosti z nečekaných květů...   [14]: Na tom něco bude, tak já všechny moje orchije pojmenuju a až budou mít jména, můžu jim zde nechat prostor pro psaní eventuálně pro jejich dialogy. Jenomže jich mám tolik, že bychom všichni ztratili přehled, co která vlastně píše.      Společné by měly jenom jedno, že by na mě všechny svorně nadávaly...   

    OdpovědětVymazat
  16. Další důkaz, že čím méně péče, tím krásnější květy! Nádhera!
    I já jsem důkazem rčení o hloupém sedlákovi - na kytky nemám čas už vůbec a momentálně mi kvetou tři ze čtyř orchidejí

    OdpovědětVymazat
  17. Kdysi jsem si koupil jednu orchidej na jednorázové focení a plánoval jsem ji  svou nepéčí během pár týdnů umořit. Ale nějak se mi to nedaří, vydržela i moje dlouhé cesty do Japonska a vykvétá už pátým rokem . Teď se právě chystá znovu vykvést na Vánoce.

    OdpovědětVymazat
  18. [16]: Jsou prostě věci mezi nebem a kytkami...     [17]: Z toho pramení i další životní ponaučení: "Člověk míní, kytka mění..."
    Ona ta tvoje orchidej chce být zřejmě focená každý rok a nikoliv jednou za život hihihi   

    OdpovědětVymazat
  19. Ta teda píše!
    Mám doma jednu, nekvete, ať dělám co dlám... asi si jí taky přestanu všímat.

    OdpovědětVymazat
  20. Prostě se ti odměnila za to že jsi jí dala šanci! Je krásné.....

    OdpovědětVymazat
  21. Mám doma čtyři malé orchdejky.
    Kvetly jenom jednou, po zakoupení.

    OdpovědětVymazat
  22. [19]: Já už jsem všechny nekvetky vyhodila na chodbu. Spolehnutí je jenom na phaly, ty kvetou pořád... [20]: Hlavně, aby se mi odměňovalo každý rok, ne? [21]: Tak jsou to taky malé potvorky, možná by to chtělo nějaký radikální zásah...

    OdpovědětVymazat
  23. Příroda je mocná čarodějka ;) taky chodím do zahradnictví koukat na "bazarové" orchidejky. Odkvetlé prodávají za 50%...

    OdpovědětVymazat
  24. Oni je zlevní několikrát. Když se neprodají za 50% slevy, tak je zlevní znovu a znovu a potom jdou asi na smetiště...

    OdpovědětVymazat
  25. Vypadá krásně. Podle mých zkušeností je dost odolná a u nás stačilo ji mít na okně za záclony aby na ní neslo přímé slunce.
    Naopak je dobré ji okukovat a milovat... jedině pak se odvděčí květy.

    OdpovědětVymazat
  26. Vítej v klubu nejblbějších sedláků s největší bramborou . Je nádherná .

    OdpovědětVymazat
  27. Nebuď na sebe tvrdá, valinko. Ono to s těmi kytkami je někdy těžké pořízení. Máme doma fíkus bonsaj. Pořád se tak držel, byl krásnej olistěnej, ale jakmile začala topná sezóna a typické suché teplo v panelákovém bytě, fíkus se začíná poroučet. Kvůli němu jsem vypnula topení v Outěžčině pokojíčku a dala ho tam na okno. Vypadá to ale zle. Už jednou se takhle hroutil, ale zachránila jsem ho. Třeba se mi to zase povede. Zatím se ale tváří jako boží umučení.

    OdpovědětVymazat
  28. [25]:Oni tyhle Cymbidia nemají moc rádi teplo. to právě problém pěstování v teplýcj bytech... [26]: Ráda jsem se stala zasloužilou členkou... [27]: U nás se kvůli kytkám téměř vůbec netopí. Sabotuje to jenom moje drahá polovina...Ode mě je to celkem oběť, páč jako teplomilné stvoření někdy klepu kosu...    Fíkusovi držím palce...

    OdpovědětVymazat
  29. [26]: Do jakého klubu by šel zařadit sedlák, kterému nevyroste ani plevel?
    Kdysi jsem se na chatě pokoušel vypěstovat živý plot z plevelného keře jménem pámelník, který normálně roste i na asfaltu. Leč mně se z padesáti sazenic nechytla ani jedna.

    OdpovědětVymazat
  30. [29]: Nic slušného mě nenapadá .

    OdpovědětVymazat
  31. [29]: Prostě nemáš zelené ruce, zřejmě máš teda zlaté...Tak, že teřeba klub zlatoprstů?[30]: Teda Janinko...

    OdpovědětVymazat
  32. Ta je opravdu nádherná! Tak mě napadá, že bych si měla něco podobného taky pořídit, protože jsem příšerná pěstitelka na kytky a tak většinou odchází jedna za druhou. Tahle krásná orchidea, zdá se, naopak vítá trochu osamění a nepřehnané péče...
    A je opravdu nádherná, nevím, jestli je to tím příslovím, nebo je orchidei prostě u tebe dobře, ale kvete ti náramně.P.S. kdoví, třeba i orchidej bude glosovat, protože bude hezky zvýšky pozorovat všechny tři - čičana, pejsana i pěstitelku a chovatelku v jednom...

    OdpovědětVymazat
  33. Valin,tvoje věrná návštěvnice tobě i  tvým dvěma čtyřnožcům ,i dvojnožci
    Přeje krásné Svátky vánoční a zdravíčko do nového roku. Tvoje článečky hltám přímo hltem pejsčím a čtu zrakem kočičím. Mám to schválené od mých sedmi čičí,které mi drápkem pomáhají na klávesnici,abych to dobře napsala. Měj se moc fajn. Eva

    OdpovědětVymazat
  34. [32]: Díky. Mám z ní opravdu radost. Jen mě mrzí, že jí musím mít na chodbě. Ale v bytě by nekvetla tak dlouho... a na chodbě jí to taky sluší...[33]: Děkuju za krásné popřání od tebě i tvých čtyřnožců a přeji také hezké svátky a štěstí v novém roce tobě,tvým lidem i zvířátkům   

    OdpovědětVymazat
  35. Milá Valin, Žolinko a Číčo, přeji vám všem v celém novém roce spoustu společných zážitků, pevné nervy, hodně radostí, málo starostí a železné zdraví.

    OdpovědětVymazat
  36. Ty jo, to je super, vím, jakou radost dokáže kytka udělat, natož taková, od který bys to nečekala. Já jsem si s orchideou taky prošla svým, ale už jsem na to jakž takž přišla, takže kvetou.[27]: Právě že fíkusy obecně nemají rádi, když se stěhujou. Reagujou na to opadáváním listů. Zachránilas ho?

    OdpovědětVymazat
  37. [35]: Díky, my všichni.. tedy já... ti přejeme taky všechno jenom to nejprimovější a zdravíplné žití...-[36]: Kytky vnášejí stejně jako zvířata radost do života.. tedy alespoň mě..

    OdpovědětVymazat
  38. [36]: Je pryč a je mi to líto. Myslím, že nezvládl to panelákové topení. Máme "otevřený" byt, takže když topíme v obýváku, je teplo všude. Měl u sebe nějaký plevel, ale docela pěkný, snažila jsem se zachránit alespoň jej, ale vzdal to. Bylo už nejspíš pozdě. Dokud nebyl používán Outěžčin pokoj, byl fíkus tam, kde byla stálá teplota, tam se zavíralo, netopilo. Jenže pak se přestěhoval do kuchyně, kde než se začalo topit krásně prospíval. To přenesení jinam byl pokus o záchranu...

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝