8. 8. 2015

Rajské emoce

Podivným děním, které občas zavládne naší rodinou, se jeden krásný den stalo, že náš hlavní živitel udělal rozhodnutí, že dnes bude vařit. Naplánoval si rajskou omáčku. Já jsem měla sice svůj plán na svíčkovou, ale nemohu bránit tvůrčí aktivitě našeho papá, neb to by bylo proti přírodě a nakonec i proti mě samotné. Mám pocit, že se navařím ještě do alelujá a tak jsem se bleskurychle uklidila ke svému počítači a jala se zaujmout strategii mrtvého brouka. Nejraději bych splynula s křeslem tak, abych se stala naprosto neviditelná, protože, jak jsem správně tušila, budu mnohokrát teoreticky zpovídána a také prakticky vyzývána jako hlavní posuzovatel a ochutnávač. Z ochutnávání jsem se protentokrát naplánovala vymluvit se na svou rýmu a tudíž musí kuchař uznat, že nemohu ochutnávat, když moje chuťové buňky jsou zcela ochromeny náporem rýmových bacilů a nehodlala jsem ani vstávat z křesla a jít ke sporáku k hodnocení polotovaru rozvařené omáčky. Nicméně člověk míní, náš taťka mění.


Již v zárodku jeho kulinářského umu jsem pojala podezření, že rajskou omáčku ještě v životě nevařil. Inu na tom není nic špatného, že ano, vše je přece jednou poprvé, nicméně jeho dlouhé čtení v kuchařce, které prokládal otázkami mě pokládanými, mě začalo pozvolna deprimovat. Nejen, že jsem se nemohla věnovat svojí bohulibé činnosti psát povídku, ale musela jsem odpovídat na podlé dotazy, jako jaký je rozdíl mezi protlakem a pyré, jaký je rozdíl, mezi kečupem a pyré a dokonce i jaký je rozdíl mezi protlakem a kečupem.

Snažila jsem se odpovídat mile, přeci jenom sedět v křesle je, pro mě příjemnější než stát u sporáku a tak jsem se všemožně snažila osvětlovat mu jeho problematiku v naději, že po teorii konečně přijde na řadu praxe. A já budu mít konečně klid. Po důkladném pročtení vařících návodů se dopracoval k poznání, že nemá všechny ingredience, které ona podivná kuchařka doporučovala a jal se doskotačit do příslušného obchodu za účelem sehnání oněch žádoucích indicií. Aby neztrácel drahocenný čas, vydal direktivu, určenou mě, abych dala vařit ono hovězí maso, které jsem měla připravené na svíčkajdu, s přednáškou, že maso k rajské omáčce se vaří zvlášť a že na tom prakticky nemůžu nic zkazit a on, až se vrátí z nákupu, bude moci plynule pokračovat. Vrátil se asi tak za dvě hodiny, kdoví, co všechno na tu omáčku potřeboval a jal se kuchtit. Co tam všechno dal a nebo nedal nevím, člověk přece nemusí vědět všechno tak akorát a někdy v zájmu psychického zdraví je to docela nutnost, řekla bych skromně já. Výkřiky od sporáku jako sakra to šplouchá, nebo čím to mám dochutit, nebo mám to okyselit octem, jsem ani moc nevnímala. Otázku, který má použít cedník na přepasírování, jsem se snažila prostě přeslechnout. Nebylo to ale nic platné.

Nastala praktická ukázka cedníků, kterými oplývá naše domácnost a strčenými mi až pod nos a já se prostě tváří v tvář cedníkům musela vyjádřit. Nezvládla jsem to.
"Vaříš ty a nebo já?" Věděla jsem, že vstupuju na hodně horkou půdu přednášek a pouček.
Ukřivděně se urazil a odkráčel středem ruku v ruce s cedníky.
Na kterém to přepasíroval, nevím. Když jsem se pozvolna přiloudala do kuchyně, trpce jsem zalitovala, že jsem se nechala unášet vidinou pro mě příjemného psaní, ale měla jsem raději uvařit tu svíčkovou. V tento okamžik jsem ještě neviděla vlastní produkt, ale jenom hromadu špinavého nádobí a zaprasený sporák a pokecanou kuchyňskou linku. Při bližším ohledávání pocákaných dlaždic jsem doputovala až k hrnci, kde byla nedefinovatelná hustá hmota mající barvu pomeranče. Sebrala jsem veškerou odvahu na ochutnání. Nevím, co to bylo, ale rajská určitě ne. Tatka, když zaregistroval mou přítomnost v kuchyni, již odpustiv mi křivdu mnou na něm spáchanou, na mě zahlaholil:

"Nějak do dochuť.." No prima. Zdálo se mi to málo sladké a také nějaké moc hrubé. Dostala jsem důvěru dochutit a tak jsem se nijak nežinýrovala. Osladila jsem podle své chuti a přemixovala. Zvuk mixéru přilákal hlavního tvořitele do kuchyně. Velmi neobvyklá byla hustota onoho výtvoru. Řekla bych maximální možná omáčková hutnost. Když jsem se podivila a vznesla dotaz, jak lze dosáhnout této podivuhodné konsistence, obdržela jsem hrdou odpověď, že to bude asi tím půl litrem smetany, co tam nalil. No, neomdlela jsem. Jenom jsem zasípala: "Tys tam dal smetanu? Půl litru?"
Do rajský se přece smetana nedává, někdy možná mléko. Kdoví, co to měl za kuchařku
K obědu jsem měla párek a chleba..


26 komentářů:

  1. A pak se člověk může divit, že jsou muži bráni v kuchyni jako něco nepatřičného. Jestli on ten tvůj muž neměl omylem nalistovanou stránku v kuchařce s tou tvojí svíčkovou!

    OdpovědětVymazat
  2. Takový sváteční zjev v kuchyni vydá aspoň na pěknou povídku. :)

    OdpovědětVymazat
  3. To je krásně sepsané! Citovala jsem celý článěk svému muži, moc jsme se nasmáli.

    OdpovědětVymazat
  4. Vypadá to, že tvůj muž stihl dvě věci najednou: uvařil a vlastně ještě napsal článek, protože ti stačilo zachytit skutečnost a nemuselas vůbec fabulovat; to se to pak píše... .

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: taky by mě zajímalo, podle čeho to vlastně tvořil, ale jak ho tak znám, receptů bylo víc a on z toho udělal jakýsi rajský kompilát. Možná, že se mu tam opravdu připletla i ta svíčková... kdo ví. [2]: Naštěstí celkem vzácný jev, tedy naštěstí pro sporák, linku a dlaždičky ale naneštěstí pro mou inspiraci...   [3]: A tvůj muž umí rajskou?[4]: Máš úplnou pravdu, já to psala hned, dokud ta parodie na rajskou byla ještě v hrnci...a to jde opravdu samo...   

    OdpovědětVymazat
  6. [5]: Přítel umí nejen rajskou, umí vařit líp než některé ženy, pravdou je, že takoví muži pak vlastně jsou zcela soběstační. Koneckonců jsou takové i ženym že? Nová barva tvého blogu, motiv zůstává...,že by barva Sahary-vedrasa?

    OdpovědětVymazat
  7. Připletlo se mi tam písmenko -m-
    má být samozřejmě jen .... i ženy .

    OdpovědětVymazat
  8. ale stejně je fajn, že měl to odhodlání.

    OdpovědětVymazat
  9. Nabízí se konstatove: I Číča by to zvládl líp. Muž v kuchyni = žena má na zbytek dne o práci postaráno. Protože to, co při vaření zasviní muž během jedné akce, nezasviní kuchařky ve školní jídelně za celý měsíc... Znám to, a ačkoli je většinou jídlo dobré, Hanbalánek se soustředí na minutková jídla, při mytí, cídění, luxování, vytírání nadávám jako špaček... Já sama nejsem v kuchyni expert, myslím na vaření, uklízení už mi docela jde. Takže všechna má jídla jsou jenom  jako. Svíčkovou jsem ještě nezkoušela, ale něco jako rajskou ano. A dokonce i já jsem si ji zjemnila smetanou. I přesto měla konsistenci omáčkovitou, řídkou, tak a korát... Vařím trošičku jako pejsek s kočičkou. Vedle protlaku tam klidně naliju i kečup... A jak si potom šmakujeme.

    OdpovědětVymazat
  10. [9]: Hned v úvodu mne nejspíše atakoval nápor blbosti... Moudří si přeberou. Možná tajná řeč.Nabízí se konstatovat, tak to mělo být.slova "tak a korát" mají vyjádřit "tak akorát"... Nejspíš je čas si jít zase lehnout a radši už nevstat

    OdpovědětVymazat
  11. [6]:Někteří muži vaří báječně, protože vaří s láskou. Můj muž vaří se sebevražednou pečlivostí a ono se nic nemá přehánět...[8]: Copak odhodlání, to mu nechybí, ale dopracování se ke zdárnému konci je poněkud slabší...[9]: Hihihihi, vstihlas to parádně. Kuchyň opravdu vypadala jako po náletu, ale oni to ti chlapi tak nějak asi mají. Můj mladší synek vaří výborně, ale kuchyň je přímo znemožněná... Číča naštěstí nevaří.. i když, kdo ví, jak by to vypadalo s jeho talentem...     

    OdpovědětVymazat
  12.      Báječné, to dávám do výběru!
    Ty jsi měla párek a pan kuchař? Snědl co si navařil?

    OdpovědětVymazat
  13. Co se dá dělat.  Příště se to Tvému kuchaři povede určitě líp, tedy pokud ho ke sporáku ještě pustíš. A tu omáčku dostala Žolinka nebo Číča?   

    OdpovědětVymazat
  14. Možná se cestou z obchodu zastavil za podobně kuchařsky nadaným kamarádem a konzultovali a konzultovali. Výsledek se ukázal. Fakt s tím nešlo nic udělat? Zředit to? Dochutit?
    A co hovězí, aspoň to se dalo jíst?
    Ještěže jsou ty párky.

    OdpovědětVymazat
  15. Právě z tohoto důvodu se mi ježí vlasy hrůzou když se muž rozhodne že bude vařit!
    Ale zase musím říct že když se dá do bramborového salátu, nebo salátu letního zeleninového tak to je ve výsledku eňo ňůňo!

    OdpovědětVymazat
  16. [12]: Díky Meduňko, tvořitel to jedl, ale byl samojediný. Nakonec to dopadlo tak, že maso spapala dílem zvířena, dílem my a omáčka šla za stálého míchání do záchoda...Ani nemyslím na to, co by za to daly děti v Africe...   [13]: No, podobný zážitek máme ještě s vařením polévky... ale o tom třeba zase někdy jindy...Možná bych mohla založit rubriku  "Kuchařský koutek našeho o papá".   

    OdpovědětVymazat
  17. [14]: Párky a maso s chlebem, to byl závěr onoho velkolepého vařícího programu... [15]: No ono i někdy se našemu o papá zadaří, abych zase nebyla nespravedlivá... ale věru to není často...

    OdpovědětVymazat
  18. Tak ve výsledku je důležité, aby papá z toho vyvodil nějaký závěr a věnoval se jiné činnosti než je vaření, třeba pěstování zeleniny na svíčkovou     

    OdpovědětVymazat
  19. [18]: Na závěry je papá expert, většinou jsou ovšem jeho závěry proti mým zájmům hihihi

    OdpovědětVymazat
  20. Hmmm, ten můj vaří úžasně. Vážně.
    A dokonce si odmývá i nádobí a po jeho vaření se všechno blýská
    Na svíčkovou si teda netroufá, tu prý umím líp já, ale jinak je nádherně variabilní a vaří intuitivně
    Taky ho za to náležitě chválím.
    Vlastně ho chválím za všechno, občas mě vytáčí, jak je dokonalý a já vedle něj vypadám jak střevo.
    Ale už učím vařit děti a pak to vypadá úplně stejně...
    "Mamí a jak velkou cibuli? Takhle a nebo takhle? A kolik toho oleje a mamí, jak často to mám míchat?"

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: No, někdy holt se zadaří ve výběru partnera hihihihi   

    OdpovědětVymazat
  22. [21]: Někdy jo, ale rozhodně to nevyšlo na první pokus a vlastně ani na druhý
    Takže jsem se pokusila o nejméně pravděpodobného, typického hospodského povaleče a ejhle, stačilo trochu opucovat a je z něj svatý .-) Jiný by se mnou v klidu nevydržel

    OdpovědětVymazat
  23. Když u nás vaří chlap, jsem v sedmém nebi. Mám ovšem jednu podmínku - musí si po sobě umýt nádobí a uklidit .

    OdpovědětVymazat
  24. [21]: Aha, tak to já něco prošvihla. U mě první volba a výslednice je zakydanej sporák...     [23]: A to já mám taky stejnou podmínku, což o to, ale to je asi tak všechno, v tomto případě se u nás zůstaává u teorie...   

    OdpovědětVymazat
  25. Udivila mě jak smetana, tak mixování a pasírování, ale je pravda, že kdysi, v samých začátcích jsem dělala rajskou podle kuchařky a podle ní patřila do rajské mrkev a petržel, které se pak pasírovaly a vytvořily podobnou hustou omáčku, tak možná měl manžel stejný recept. Velmi pěkné čtení, při představě našpiněného nádobí a zaprasené kuchyně mě ale jímá hrůza.   

    OdpovědětVymazat
  26. Mě teda udivilo úplně všechno, od pracovního postupu až do konečné fáze...     

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝