8. 12. 2012

Můj dokonalý (ne)smysl pro orientaci.

Chtěla bych být včela, tedy ne úplně, to ne, ale mít její smysl pro orientaci.
Odletí v dál za prací a bez problému se nejkratší cestou dokáže vrátit zase
do rodného úlu.

Nevím, jak je to možné, ale já na rozdíl od včely se ve svém dospělém
věku pořád někde ztrácím. Není to zapřičiněno tím, že bych snad měla
stařeckou demenci, anebo snad Alzeimera, ale proto, že mám silně zakrnělý
smysl pro orientaci už od útlého dětství.
Je až záhadou, jak můj smysl pro orientaci je tak dokonale nedokonalý.
Prostě to nechápu. Dokážu se ztratit úplně všude. Když by se mi můj
drahý chtěl zbavit, stačilo by mu nějak mě vyvézt do lesa a zaručeně se
už nevrátím, protože se zásadně, díky mému senzačnímu smyslu vydávám
přesně na druhou stranu.

Pěšky to ještě nějak zvládnu, horší je to ale, když někam jedu autem.
Tak se mi potom velmi často stává, že nevím, jedu-li na Prahu a nebo na Plzeň.
Stačí mi jednou špatně odbočit a situace se neustála nudně opakuje.
Bloudím..

Prostě nevím, kde jsem. Automapu nevedu, protože v tý se taky nějak zvlášť
neorientuju, ani to dost dobře technicky nejde, protože když nevím,
ve které jsem vesnici, nemůžu hledat v mapě, že ano.
No a GPS nemám, protože když by navigovala zatočit doprava, zcela jistě
pojedu doleva.

Prostě to tak mám. Asi nějaká orientační dysfunkce nebo co.
Z toho ovšem pramení mnoho pro mě mrtvičných situací.
Zná-li někdo v Plzni průjezd zvaný po domácku Myší díra, ví,
že je to taková rychlá spojnice ze zadních Skvrňan na Borská pole.
Asi tak 4kilometry, určitě ne delší. Já, a není to tak dlouho jsem jela ze
Skvrňan a chtěla jsem projet tou Myší dírou, jsem jí prostě netrefila.
Zcela elegantně jsem ji nic netušíc, že jí právě míjím, přejela.

A tak jsem jela pořád dál a dál, až najednou jsem byla v Tlučné.
Ha, řekla jsem si, že se tedy otočím a pojedu zpátky,
jenomže s talentem mě vlastním
jsem se zase otočila tak nějak špatně,
že jsem skončila až na dálnici. Neuvěřitelné, ale pravdivé.. Moje nevýhoda je,
že zásadně neporušuju žádné dopravní značky
a snažím se nedělat na silnicích prasárny a netočím se na křižovatkách,
tak že často je to opravdu zázrak, když dojedu napoprvé tam, kam chci.

Stačí, když se zařadím do špatného pruhu a malér je na světě.
Onehdy jsem byla za kamarádkou v Kyšicích. Tak jsem kupodivu dojela na
první pokus to tedy světe zboř se, jenom s malým zaváháním,
že jsem se v této malé vísce také ztratila, ale mobil je mobil a tak mi ta
dobrá duše, k níž jsem jela, po telefonu krásně vysvětlila, kam co a jak.
Upozorňuju, že jsem u ní byla v životě mnohokrát, jenom jsem nikdy neřídila já.

Ovšem zpátky, tak to byl horor. Jela jsem už potmě, a přes to,
že mi tloukla do hlavy, že hned odbočím doleva,
musela jsem nějakým pohnutím mysli odbočit doprava a byla jsem ztracená.
Potmě to všechno vypadá nějak hodně jinak
než za světla a když jsem se nějakým řízením osudu ocitla na vějaké větší silnici,
opravdu jsem dlouho netušila jestli jedu směrem na Prahu a nebo na Plzeň.
Zcela naplno jsem prožila štěstí, když jsem viděla směrovku na Plzeň
ukazující tím směrem, kterým jsem jela..Někdy v životě stačí i drobné radosti..
a ty já si díky svému orientačnímu nesmyslu umím hravě obstarat.

Přes to, že to o sobě vím, každoročně jezdím do Českého Krumlova do divadla.
Scénář je pořád stejný. Sotva jsem v Krumlově, přecházím jakýsi bludný kořen.
Tam jsem sice ve výhodě, že mě vždycky někdo odvede na to správné místo,
ale stejně mám pokaždé pocit, že jsem tam poprvé v životě a podezřívám
místní skřítky a trpaslíky, že od mojí poslední návštěvy všechno změnili
a přestěhovali. Domy, ulice a snad odklonili i tu Vltavu,
co tudy protéká. V těch krásných krumlovských uličkách mám vždycky
nádherný pocit, že to všechno vidím poprvé a jistojistě poznám pouze
zámeckou zahradu a otáčivé hlediště..Není to snad tím, že se dostávám do let,
kdy každá, byť stokrát opakovaná informace je pro mě nová...doufám.
No ale nikdo není dokonalý a tak si říkám, že to porád ještě jde, když trefím do práce
a domů.

A jinam? Většinou jsem s někým, kdo řídí moje kroky a když ne, prožívám radost,
že když se ztratím, zase se dokážu najít.

25 komentářů:

  1. Je to hrůza že? xD
    Já se taky pořád ztrácím. Jendou jsem se ztratila i na veřejmném záchodě xD.
    Taky se vždycky ztratím když jdu ke kamarádce, a to bydlí asi tak 1 kilometr ode mě xD. Když si představím, že bych někdy měla řídit auto xD. To byhc dopadla asi stejně xD.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak tohle bloudění na silnicích se mi v žádném případě stát nemůže, páč nevlastním řidičský průkaz a ani to nemám v úmyslu. Což ale vůbec neznamená, že nebloudím, důkazem toho je můj muž, který i dětem klade na srdce, aby v žádném případě s maminkou nikdy nikam nechodily, když řekne, že zná zkratku .

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě že neřídím, asi by to vypadalo podobně. Jinak jsem na tom s orientačním smyslem podobně. Dostanu přesnej návod, jak se někam dostat, a čtyřikrát kolem toho bez povšimnutí přejdu...

    OdpovědětVymazat
  4. [2]: To by mi při mém talentu taky moc nepomohlo. kdoví, kam bych dojela...[3]: Tak nejsem takto talentovaná sama..[4]: Začíná se mi zvedat sebevědomí, asi to bude nějaká ženská slabina, samozřejmě zcela vyjímečná.. [5]: Tak jsi mi potvrdila, že asi všechny ženy nemají ten smysl pro orientaci dokonalý, někdy se to prostě nějak zvrtne...

    OdpovědětVymazat
  5. Na vysoký jsem bydlela v podnájmu a asi po čtvrt roce jsem omylem vystoupila o dvě zastávky MHD dřív a fakt jsem nevěděla kudy domů. Zachránilo mě až mobilní volání o pomoc :)

    OdpovědětVymazat
  6. [7]: V Praze bych byla ztracená asi navždy..   

    OdpovědětVymazat
  7. Ale hranici s Německem bys poznala?Když jsme jezdívali z Vysokých Tater, mou černou můrou byla Žilina. Cestou tam to ještě šlo, ale při zpáteční cestě jsem věděl, že bude třeba připočítat nejméně půlhodinu, protože tam vždy byly nějaké odklánějící uzávěrky, které nás vyvedly úplně jiným směrem. Vymotat se odtud byl rébus srovnatelný s nalezením cesty z bludiště a povedlo se to jen náhodou.

    OdpovědětVymazat
  8. [9]: No snad jedině podle toho, že by tam mluvili nějak jinak než česky..   

    OdpovědětVymazat
  9. Vítej v klubu. Vím přesně, jak ti je. Se svým orientačním smyslem slepice se dokážu ztratit kdykoliv a kdekoliv. Medvěda vždycky všichni čerti berou
    Ale v Krumlově trefím i na náměstí

    OdpovědětVymazat
  10. Slepice zase nemá až tak blbý orientační smysl, alespoň myslím a že trefíš na náměstí v krumlově, to jsi dobrá, já zásadně trefím od náměstí, když jdu na náměstí..inu talent je talent, skromnost stranou..   

    OdpovědětVymazat
  11. Přiznám se, že mě dělá problém orientace podle mapy. Chvilku jsem pozorná a vzorně naviguju a pak se v tom najednou ztratím a je vymalováno.. Navíc když mám v autě dlouho upřený pohled do mapy, tak se mi dělá blbě. Fakt navigátor jakého si určitě každý přeje mít sebou při dlouhé cestě!!!

    OdpovědětVymazat
  12. Já to mám taky tak,když řídí Karel,chytám lelky a když se mě na něco zeptá,tak jsem ztracená.Kdybych měla jet tu samou trasu sama,tak nevím.Ale v Krumlově nezabloudím.

    OdpovědětVymazat
  13. Teda u Tebe je pravá zima.Brrrr.

    OdpovědětVymazat
  14. Lol, já spíše zapomínám často odbočovat, protože se soustředím na okolí kolem a pak najednou.. Přejedu odbočku, jednou jsem jel a najednou jsem vlej do nějakého lesa.. Což jsem také nepochopil a dál už byl jen soukromí pozemek.

    OdpovědětVymazat
  15. Já jsem si vždycky svůj orientační smysl pochvaloval do té doby, než jsem si vyzkoušel tokijské ulice. Přesně jak říkáš: Co pokus, to jsem šel přesně na druhou stranu. Ale naštěstí v Evropě máme zřejmě jiný magnetismus

    OdpovědětVymazat
  16. [13]: Já jako navigátor bych nemohla fungovat ani omylem, můj by mě zabil po 10 minutách hihihihi[14]:[15]: V Krumlově jsou prostě trpaslící  a mě to dělají naschvál, všechno to vždycky začarujou..[16]: Tak to bylo rovnou podívat se po houbách, ne?[17]: Tak v Tokiu by mi to možná právě šlo...Možná b\ mi v\hovoval ten jiný mAgnetismus..   

    OdpovědětVymazat
  17. Já dovedu zabloudit i tam, kam chodím denně. Jen se zamyslím a už zapomenu vystoupit z tramvaje, nebo zamířím místo domů tam, kde jsem bydlela předtím.

    OdpovědětVymazat
  18. Já a mapy jsme velcí nepřátelé, nevyznám se v nich i když mi to stokrát manžel vysvětloval...ale mám jednu ohromnou výhodu v tom že mám vizuální GPS. Pokud dávám pozor a nic mne nerozptyluje pamatuji si určité body podle kterých se řídím. Takže mi stačí jedna, dvě cesty a pamatuju si co kde je, kde zahnout, kde ne. Dokážu se i v cizím městě docela dobře orientovat takže mi nějaké zakufrování moc nehrozí. Ale jednou jsem se dostala tady v lese do pozice že jsem nevěděla kde se momentálně vyskytuji. Ale to je vcelku normální, protože když tu jdu do lese tak většinou stejně moc nevím kam. Ještě k tvému kabátku. Víš co je zvláštní? Že jsi napoprvé zvolila tu šedo fialovou kombinaci. Protože když jsem blog zakládala, tak jsem jí měla taky....Ono asi ta Bobešova barva k tomu nějak svádí či co. Navíc fialová je barva mého měsíčního kamene kterým je ametyst.

    OdpovědětVymazat
  19. P.S. jestli jsem ti nepochválila tvůj nový zimní kabátek, tak chválím dnes. Nádherně příjemné barvy a krásný obrázek v záhlaví.
    Pohádka!

    OdpovědětVymazat
  20. Tak nevím, jestli se mám smát, nebo plakat, ale spíš se musím smát, i když si dovedu představit, ja mizerně se v tu chvíli cítíš, a taky tak nějak slyším ty sakry, co lítaj vzduchem.   
    Ale orientační nesmysl asi taky vlastním, přestože jsem jeden čas jezdila často do Prahy a tvrdila, že v centru se nedá prostě zabloudit, stalo se mi, že jsem šla od Karlova mostu na Václavák a najednou jsem zjistila, že už potřetí procházím kolem těch samých potulných brnkálistů, kteří si asi museli myslet, že jsem totální kretén. No, taky jsem si tak připadala. Nakonec jsem se dala prostě s davem - a ejhle, vynořila se na Můstku. Nebo co to bylo.
    Myslím, že ti tenkrát na tý silnici opravdu spadl velký balvan ze srdce...   

    OdpovědětVymazat
  21. Jejda, připomíná mi to mé dokonale zmatené bloudění v obchodních domech. Podle mapy nemám problém (i když pánové se mi občas smějí, že s ní otáčím jako s korouhvičkou, ale hlavně že trefím, no ne?), ale jak vejdu do obchodního domu, něco mě tam drží a nechce pustit ven.Ještě přidám jednu historku z mého dětství. Jeli jsme takhle jako rodinka dědečkovým žigulíkem kamsi na výlet. Z dálnice jsme sjeli už před drahnou dobou a teď už jen stačilo proplést se změtí cest a silniček mezi poli, remízky, loukami a občasnými samotami. Vědělo se, že někde musíme odbočit doprava. A jak tak maminka na sedadle spolujezdce otáčela mapou hned sem, hned tam, vypadalo to, že ví, co dělá. Blížili jsme se ke křižovatce dvou cest tak akorát širokých pro jedno auto. V tom maminka pro hlásí "Tak tady..." a tatínek vyhodí blinkr a kroutí volantem, co to jde. A maminka dokončuje: "... tady ne."

    OdpovědětVymazat
  22. Take se raduji ze sebe-nalezani Hezke vanoce ze Singapuru preji....

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝