16. 1. 2014

Nejtemnější noc

Noc byla neobvykle tichá a podivně osvětlená bledým měsíčním svitem, který vrhal na popraskaný chodník bizardní stín postavy, kráčející osamělou ulicí. Anna se s jakousi nevysvětlitelnou vnitřní hrůzou dívala na temně modrou oblohu, zesvětlující se jen v těch místech, kam dosvítilo světlo z měsíce, zlověstně zářícího v celé své úplňkové děsivosti.


Celé tohle panorama mělo jakýsi hororový nádech, ze kterého Anně zlehounka přejížděl mráz po zádech. Marně se rozhlížela kolem sebe, aby mohla sama sebe ujistit, že na tomto místě nezůstala docela sama. Hledala však marně. Nikde, kam až její oko dohlédlo, neviděla živou duši, nezaznamenala ani sebenepatrnější pohyb.
Se stále narůstající vnitřní hrůzou si uvědomovala, že kolem ní neprojelo ani jediné vozidlo a místa, kde jindy byla zaparkována spousta barevných aut, jsou prázdná. Ještě podivnější byl pohled na kostrbaté stíny nesvítících pouličních lamp, které byly vrhány ne jejich zásluhou, ale jen díky zvláštnímu měsíčnímu svitu.

Anna, ačkoliv kráčela městem, které dobře znala, přišla si nyní jako cizinka. Její oči bloudily po stojících domech, které v této ponuré atmosféře vypadaly opuštěně a prázdně. Marně hledala v oknech nějaký záblesk světla, jako důkaz, že domy jsou vůbec obydleny, ale nic takového nenašla. Celé místo bylo jako po vymření a Annu napadla děsivá myšlenka, že zůstala v celém vylidněném městě sama. Zrychlila krok. Snad, až dojde za roh, do jiné ulice, někdo tam bude, musí být, přece nemohla zůstat sama jediná živá bytost v mrtvém městě. Za následující roh odbočila s nadějí, že přece jenom někoho potká. Ale i tam bylo pusto a prázdno. A navíc pojala podezření, že všechny domy jsou si nějak podobné. Všechny působily opuštěně a prázdně. Jejich podivné stíny, které se odráželi na zemi, jakoby nesly znamení smrti. Alespoň se to Anně tak jevilo. Ještě více zrychlila krok. Zbývá projít dvě ulice a bude doma.

Představa, jak se vykoupe, nají a vleze si do postele, jí lehce uklidnila. Ráno se probudí a svět bude zase v pořádku. Ještě dva rohy a je doma. Konečně dospěchala do její ulice. Ne, to není její ulice, touhle ulicí prošla už před chvílí. Musela v té tmě někde špatně odbočit. Obrátila se a vracela se zpět. Ale ať zabočila za jakýkoliv roh, vždy vešla do stejné ulice. Její panika rostla s každou další, ale stejnou ulicí.
"Nikdy nedojdu domů, ztratila jsem se v nějakém podivném bludišti," šeptala si pro sebe nejprve potichu.
"Jak sem se sem dostala, odkud jsem vlastně přišla? Kde jsou všichni? Co mám dělat?" volala už docela nahlas.
Vyčerpaná zoufalstvím a beznadějí se opřela zády o zeď nevlídného studeného domu, pomalu se svezla k zemi a dala se do pláče.

Slzy, řinoucí se z jejích očí, jí stékaly na kabát a vypadaly jako běloskvoucí perly.
"Perly," vzpomněla si Anna, když je viděla, "perly nosí smutek," říkávala její maminka. Chtěla vzít jednu perlu do dlaně, ale jakmile ji uchopila mezi prsty, perla se proměnila v pouhou kapku slané vody.
Anna byla zmatená. Nerozuměla tomu, co se kolem ní děje. Všechno bylo tak jiné a podivné. Musí se ještě jednou pokusit najít cestu domů. Musí se přece vrátit.. Dobře ví, že matka na ní čeká a určitě o ní má velký strach.
S touhou opustit tohle nevlídné místo se zahleděla s nadějí v zázrak na svítící měsíc, jediný zdroj světla, který tady byl. To světlo jí začalo mocně přitahovat. Chtěla jít za ním, chtěla do něj vstoupit.

"Máma na mě čeká," v mysli jí náhle vytanula silná myšlenka na matku
"Promiň mami, já nemůžu k tobě, zabloudila sem, nedokážu se sama vrátit domů. Nevím, kde jsem a co se stalo, jenom to světlo, to je tak krásné mami, nezlob se, asi půjdu za ním. Škoda, že ho nemůžeš taky vidět. Už to není studený měsíc, je to záře, krásná, teplá záře.

"Aničko, vrať se, Aničko, prosím."
Anna odtrhla zrak od přibližujícího se světla a otočila hlavu po hlase, který na ni volal jménem. Dobře poznala ten hlas, máma ji volá.. Volá ji, musí tu někde být blízko u ní.. V Anně se rázem probudila silná touha vrátit se domů, do bezpečí... Matka jí určitě najde a odvede odsud.. Snažila se co nejsilněji zavolat:
"Tady sem mami, tady," ale z jejích rtů vyšel jen tichounký sten.
"Aničko, Ani, prosím." Na Annin kabát skapávaly další perly.
"Kde se tu berou, odkud jsou?", ptala se Anna sama sebe. "Já přece už nepláču, máma je jistě někde blízko, přijde si pro mě a já se už nebojím. Čí tedy jsou ty slzy?"
Dívala se na ty stříbřité krůpěje, lesknoucí se ve svitu onoho přibližujícího se světla.
"Aničko, holčičko moje, mám tě moc ráda." Anna sebou trhla.
"Nechci perly mami, chci být s tebou."
Perly napadané na kabát se přeměnily v krůpěje stékající vody. Jejich záře zvolna pohasínala díky nyní vzdalujícímu se světlu.

Anna dostala strach, že všechno se nyní ponoří do absolutní tmy. Chtěla už jenom usnout a neprobudit se. Schoulila se na zem do klubíčka. Z kabátu se skoulela poslední perla a cinkla o chodník. Anna vyčerpaně pozorovala, jak se kutálí kamsi do tmy a už nepřemýšlela o ničem. Koutkem oka však zaznamenala jakousi změnu. V domech se objevila rozsvícená okna. Lampy na ulicích se probouzely ze tmy a začaly také svítit. Po chvíli byla celá ulice osvětlená. Přes ulici přeběhla kočka. Jen měsíc na obloze už nebyl vidět. Ulice ožila.
V tom novém světle, vycházejícím z pouličních lamp, viděla po chodníku přicházet svou matku.
"Mami, jsem tak ráda, žes pro mě přišla." S posledních sil se natáhla po matce.
V ten okamžik ve své ruce ucítila teplou ruku své matky a její stisk opětovala svým stiskem.

"Krize je zažehnána, je zpátky, Bude v pořádku."
Anna pozvolna otevírala oči a nad sebou viděla ustaranou tvář své matky. Na nemocniční přikrývku, pod kterou byla Anna ukrytá, z matčiných očí skapávaly slzy, které nyní překrýval šťastný úsměv.

40 komentářů:

  1. Hezky smutné a zároveň sladké čtení.  Líbilo se mi.

    OdpovědětVymazat
  2. Šťastný konec, tak to má být. Chvíli jsem měla strach, že už se nevrátí.

    OdpovědětVymazat
  3. Ach jo.Kam ty na to chodíš?Jen tak okamžitý nápad?A žes nám to neprozradila na venčící procházce

    OdpovědětVymazat
  4. No, to jsem si zase užila husí kůže... hlavně, že se vrátila

    OdpovědětVymazat
  5. Máří Kosáček16. ledna 2014 v 23:15

    To bylo tak smutné a bála jsem se, ale dobře to dopadlo.

    OdpovědětVymazat
  6. Bude to asi znit blbe , ale ten pocit ze nemuzu najit svuj byt nebo dum znam ze snu. Pravidelne se opakuje v ruznych snech a ja vim ze tam je nekdo  kdo mi je realnem zivote hodne blizky ale ja k nemu nemuzu, nemuzu ten dum, byt nebo pokoj proste najit! Je to strasne neprijemny pocit a strasne dlouhose vzdycky z toho snu vzpamatovavam jak je vzdy zivy...

    OdpovědětVymazat
  7. Moc krásně a procítěně napsané. Noc umí mít mnoho podob.

    OdpovědětVymazat
  8. Moc hezký příběh. Napínavý až do samého konce :)

    OdpovědětVymazat
  9. [1]: Děkuju [2]: To, že se vrátí byla moje jistota hned od začátku, co jsem začala psát. Jinak jsem ale dost tápala... [3]: Byla to fakt taková rychlá inspirace..[4]: Doufala jsem, že někdo ocení, že se vrátila     [5]: Konec dobrý, všechno dobré, jak se ne marně říká...

    OdpovědětVymazat
  10. [6]: Ano, máš pravdu, je tam i kousek z mých snů, podvědomí si prostě ve spánku dělá co chce...[7]: Díky, od mistra, co umí perfektně skládat slova jako ty, je to poklona...   [8]: Někdy se fakt sama divím, co se mi v té mojí hlavě vyrojí   

    OdpovědětVymazat
  11. Připomnělo mi to Kůstku ze Sběratelů. V posledním díle něco podobného prožila.Prima čtení

    OdpovědětVymazat
  12. [11]: Tak si připadám jako Cimrman, když chodil na patentový úřad...     

    OdpovědětVymazat
  13. [12]: Hele, já jsem svojí poznámkou vůbec nic nemyslela, to je ti určitě jasné
    Jen mi to tak blesklo hlavou, že by to tak mohlo nakonec být.
    Holt nesmím čučet na telku

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Já bych zase na ní chtěla čučet, ale děsně mě s.. ty reklamy a tak už prakticky na ni vůbec nekoukám. Když chci vidět nějaký film, většinou si ho stáhnu..

    OdpovědětVymazat
  15. [14]: No jo, jenže Kůstka, na kterou zírám, na netu nikde celá není
    Já při reklamách většinou usnu a pak vidím, že jsem zase nic neviděla. Tak taky raději koukám na filmy na notbůčku.
    Teď to vypadá, že pořád čučím na televizi, ale fakt to tak není

    OdpovědětVymazat
  16. Strašně smutný, děsivý, ale konec
    krásnej... jsi fakt dobrá.

    OdpovědětVymazat
  17. Chvílemi vážně husí kůži nahánějící čtení, napínavé!

    OdpovědětVymazat
  18. čtení smutné, napínavé ale konec krásnej

    OdpovědětVymazat
  19. Alenko nádherné´pevně jsem věřila že se vrátí,přeci tady nenechá mamku na pospas   

    OdpovědětVymazat
  20. Hele Ty jedna Rosemundo        ...a kdo je tady pokušitel
    Jako bývalý zdravotník vím,že noc a tma přináší bohužel povětšinou odchod na jiný břeh,ty jsi byla milosrdná.
    Pěkné.     

    OdpovědětVymazat
  21. [14]: Valin já na televizi nekoukám už pět let - jako ty si též filmy stáhnu, ještě si mohu vybrat jaké chci, stahování je zdarma a je z čeho vybírat, takže...jsme stejná krevní skupina! Ale k tvému článku - moc se mi líbí, obdivuji lidi, co dokáží takhle poutavě o "něčem" psát, než jen nějaké bezbřehé slátaniny, které zažívá či zažil každý z nás!

    OdpovědětVymazat
  22. [21]: Pět let proto, protože nekoukám na telku od doby co mám notebook!   

    OdpovědětVymazat
  23. Krásný příběh a nádherně napsaný. Smutný, ale s nadějí a dobrým koncem

    OdpovědětVymazat
  24. [15]: Abych byla upřímná, ono je tam asi i málokdy něco opravdu ke koukání...   [16]:    Uděláš ze mě pyšnou princeznu... [17]:[18]:Taková malá noční můra [19]: To, ne, to by fakt nešlo...[20]: Jako že lidi umírají ponejvíce v noci? Tak to je?[21]:[22]: Tomu zcela jasně a zřetelně rozumím, já po večerech zkoumám grafické programy a zabývám se grafikou, teď teda i píšu a ještě před tím, jsem hrála po večerech šachy po síti se svým virtuálním přítelem Carlosem. Od etelevize jsem si naprosto odvykla a mám fakt problém jí sledovat..   

    OdpovědětVymazat
  25. [23]: Děkuju, mnohdy je ta naděje poslední, co nám zbývá...

    OdpovědětVymazat
  26. [21]:[24]: Také patřím do této skupiny, která TV vůbec nesleduje, web s notebookem kromě sledování filmů mně slouží i jako gramofon/DVD přehrávač.
    (Povídku si ještě přečtu, teď spěchám mimo domov.)

    OdpovědětVymazat
  27. Nádhera :) Vůbec jsem nečekala, že tenhle příběh rozehraje slovo "Noc", já si pod ní spíš představuji mnohem temnější a špatně končící příběhy.

    OdpovědětVymazat
  28. Krásný příběh. Taky jsem už myslela, že odejde za světlem, napínavé až do samého konce.

    OdpovědětVymazat
  29. [26]: Tak vítej do klubu netelevizních diváků   [27]: Noc snad zase není tak úplně strašná, ne? Sice je všechno nějak horší po tmě, ale slunce přece pořád někde svítí...   [28]:No, snažila jsem se...     

    OdpovědětVymazat
  30. Krásná povídka, napínavá a s překvapivým rozuzlením. Patříš také do první ligy povídkářek, jako je Bev, Robka a Domovina.

    OdpovědětVymazat
  31. [30]: Pokud je to opravdu tak, jsem ve výborné společnosti. Děkuju moc za komentář, ani nevíš, jaks mě s ním potěšil...

    OdpovědětVymazat
  32. Smutná poetika noci.... Mám rád šťastné konce. Díky

    OdpovědětVymazat
  33. [28]:Moc se mi líbí ty opakující se ulice, stále stejné domy a ta opuštěnost, co z toho dýchá. To je pěkný nápad a krásně podaný.
    Výborná, lehce mrazivá povídka se šťastným koncem. A moje starší dcera se taky jmenuje Anna, tak tím je mi povídka ještě bližší.

    OdpovědětVymazat
  34. [32]: Šťastných konců není nikdy dost... [33]: Díky Bev a pozdravuj Annu...   

    OdpovědětVymazat
  35. Snově tajemné. Také mívám sny, kde se situace opakují a já z nich nevidím cestu ven. Někdy se také vracím na místa z dětství a nám podivný pocit, že tam nepatřím a zároveň, že nemám kam jinam jít.

    OdpovědětVymazat
  36. [35]: Někdy se ve snu stávají úžasné a zároveň i děsivé věci...   

    OdpovědětVymazat
  37. Smutné a trochu strašidelné a taky krásné. Díkybohu za ten šťastný konec! Krásná povídka.

    OdpovědětVymazat
  38. [39]: Díky, konec dobrý, všechno dobré, ne?

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝