5. 1. 2015

Před smrtí se utéci nedá

"Ahoj mami, kuky kuk!"
Dívá se na mě a nemůže mě poznat.
"Ty tě zase ovázali celou hlavu, vypadáš jako Gagarin v přilbě."
Máma se směje, když vidí, že se směju i já.

Neví, že pod obvazem má na čele schovanou obrovskou otevřenou ránu vypálenou po ozařování kožního karciomu. A netuší, že boule, co se jí udělaly za ušima, jsou metastázy. Naštěstí nemá bolesti. Usmívá se na mě a je šťastná, že jsem za ní opět přišla. Nepamatuje si, že jsem u ní byla včera, předevčírem, před týdnem, před rokem…Minulost jí splívá se současností a má svůj svět, kterému nerozumí ani ona sama. Sedí ve svém křesílku, nohy si opírá o malou židličku a pozoruje mě. Konečně mě poznává.

Ohřívám jí oběd, ale jí jako vrabec.
"Musím to sníst všechno?" ptá se mě. "Už to nechci." "Ne mami, nemusíš, ale sněz aspoň ještě tři lžičky, jo?"
Poslušně se snaží mi vyhovět, ale moc jí to nejde. Nemá už chuť k jídlu. Nenutím jí. Odklidím talíř a ona v tu ránu zapomene, že něco jedla. Vložím jí do ruky kousek buchty a řeknu: "Papej mami, ať máš nějakou sílu." Převaluje sousta v ústech a usmívá se na mě. Bolí mě srdce, vidět jí takto bezmocnou a bezbranou. Je už tak slabá a vzhledem ke svému věku a nemoci, nemá před sebou už mnoho týdnů, nebo měsíců života. Moje maminka. Mám jí moc ráda a obdivuji jí za její pokoru a za to, jak je smířená s osudem. Před necelými třemi léty, když byla v nemocnici, mi řekla: "Netrap se holčičko, bude to jak PánBůh dá." Měla jsem hrozný strach, jak všechno zvládnu. Chodit do práce, starat se o ní a o bratra, který je velmi těžce pohyblivý. Tenkrát v té nemocnici cítila tu moji hrůzu, vzala mě za ruku a pověděla mi: :Víš holčičko moje,že doma léčí i stěny, ale kdyby to opravdu nešlo, vrátím se sem, do nemocnice." V ten okamžik jsem si slíbila, že jí vezmu domů a už nikdy do žádného nemocničního zařízení nedám.

Snad budu moci ten slib splnit do puntíku. Díky pečovatelské službě, zdravostí službě a její praktické doktorce může být doma, ve svém prostředí a ne v žádné LDNce, kam ji chtěli umístit lékaři. A já se tiše modlím za to, aby mohla být doma do konce všech svých dnů. Tak by to mělo být. Proti jejím metastázám není už žádná léčba. Jakýkoliv pokus by pouze urychlil její konec. Vím, že to tak opravdu je, že tentokrát mají doktoři pravdu.
"Udělám tě posilující nápoj. Těšíš se?"
Usměje se na mě a řekne mi. "Už se nemůžu dočkat." A obě se rozesmějeme. Vidím ráda, když se směje. Díky tomu, co se děje s ní, dokážu ocenit kouzlo okamžiku. Několik vteřin je šťastná.

Podávám jí sklenici s bezchutným bílým práškem, rozmíchaným v minerálce a ona celý obsah poslušně vypije. "Věř a víra tvá tě uzdraví," pomyslím si s nadějí, i když dobře vím, že to tak není, ale ona to neví. Věří mi a já její důvěru nesmím nikdy zklamat. Věří ve mně, i když mě už někdy hned nepozná. A to je veliký závazek. Alespoň pro mě. Nechci myslet na budoucnost, nechci se bát toho, co jednou musí přijít.. její smrt. Myslím jen na to, aby se jí dostalo té velké milosti, že by umřela doma, ve spánku, ve své posteli, v ten okamžik, kdy budu u ní. Modlím se… Miluji tě mami.

29 komentářů:

  1. Co k tomu dodat? Asi nic, vše už je vyjádřeno v článku.
    Moc hezky napsané. Přeju ti, aby se splnilo přání vyslovené v závěru článku.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkně a citlivě napsáno. Ať se věci vyvíjejí nejlépe, jak je to za daných okolností možné.

    OdpovědětVymazat
  3. Napsala jsi to překrásně. Ze srdce přeju, aby těch kouzelných okamžiků a úsměvů bylo co nejvíc a vyplnilo se Tvé přání.

    OdpovědětVymazat
  4. K tomuhle se jen těžko něco píše. Jen moc přeji klid a důstojnost při odcházení. A aby byla ta láska všude cítit.

    OdpovědětVymazat
  5. Jen bych  milá Valin opakovala  komentáře přede mnou. Jsi dobrá dcera. Jsi dobrý člověk. A zásluhu na tom má tvoje maminka. Hodně krásných chvilek s ní ti přeju. A pak ..milé vzpomínky. Mám tě ráda.

    OdpovědětVymazat
  6. Život je bohužel už takový. Držím ti palce Valin, aby jste obě vše zvládly. Maminka se dokáže ještě smát a to je důležité. Nemoc to nezastaví, ale úsměv, zvlášť maminky je nadevše!

    OdpovědětVymazat
  7. Prožíváš určitě těžké chvíle, Valin. Je důležité, že maminka se cítí doma dobře, že je spokojená a nemá bolesti. Domácí prostředí je samo o sobě lékem, to vidím často v práci. Je to nejen záležitost zvyku, ale i citu. Přeji tobě a mamince ještě hodně pěkných společných chvilek.

    OdpovědětVymazat
  8. Napsala jsi to krásně, tvoje láska, cit, jsi hodná a milující dcera já tohle zažila s tatínkem. Stále mne volí srdce. Děkuji a jsem ráda, že vím že jsi

    OdpovědětVymazat
  9. Co dodat ? Jen přeju hodně síl
    pro všechny.... a Boží milost
    aby konec byl rychlý a ve spánku.

    OdpovědětVymazat
  10. Přji Ti hodně sil. Nic víc v dané situaci není potřeba.

    OdpovědětVymazat
  11. Díky všem za krásné komentáře. Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  12. Napsala jste to krásně!Vaše maminka vychovala dobrého člověka!Přeji vám hodně sil a statečnost.Moje kamarádka prožívá toto se svým tatínkem.Pošlu jí odkaz na váš blog.Váš laskavý a milující přístup k mamince.Vaše slova snad pomohou i jí,aby snáze zvládla to,co je neodvratitelné.Přeji vám vše dobré!

    OdpovědětVymazat
  13. Tady jsou slova asi zbytečná.  Obdivuji každého, kdo takovéhle situace dokáže ustát, přeji hodně zdraví a sil oběma!

    OdpovědětVymazat
  14. Je to hodně těžké, Valin, a obdivuji tě, za tvé rozhodnutí i za tvou podporu. A tvou maminku obdivuji za statečnost a odhodlání. Ne každý to dokáže! Přeji ti hodně sil a tvé mamince taky.
    (Při čtení jsem si vzpomněla i na mou mamku, zažila jsem něco podobného, ale zvládala jsem to hůř. I proto máš můj obdiv, vím, jaké to je.)

    OdpovědětVymazat
  15. Ahoj Alíí,po dlouhé době jsem k tobě nakoukla....,přeji tobě i tvé mamince mnoho síly.Kéž se ti vyplní tvé přání a maminka usne v klidu a míru doma...,smekám Alíí,máš mou úctu...♥♥♥

    OdpovědětVymazat
  16. [13]:[14]:[15]:[16]:[17]: Děkuji moc za krásná slova.   

    OdpovědětVymazat
  17. Maminky potřebují lásku, však jí taky něco rozdaly. :)

    OdpovědětVymazat
  18. [19]: Pravdu velkou díš   

    OdpovědětVymazat
  19. Milá Valin. Potřebovala jsem trochu milého čtení,tak jsem doufala,že ho u tebe najdu. Když ne něco nového,těšila jsem se na starší tvoje příspěvky. To veršování mě ale dostalo. Na chvilku jsem zapomněla na trápení. V sobotu se mi změnil život. Maminka,do té doby samostatná,teď už neví o světě a prognoza špatná. Kde mě napadlo,když jsem reagovala na tvůj příspěvek o mamince,že za pár dní ...

    OdpovědětVymazat
  20. [21]: To je mi moc líto. Vím, jak ti asi musí být. Život přináší občas velmi těžké chvíle. Nikdy není nic jistého a vše se může každou minutou změnit. Jak ve špatné, tak i v dobré. A proto nestrácej naději, jelikož lidské tělo vydrží hodně a lékaři nejsou neomylní...

    OdpovědětVymazat
  21. Maminka má těžce poškozený mozek,protože po mozkové příhodě která se jí v sobotu stala a kdy s námi ještě komunikovala, jí v nemocnici přestalo bít její nemocné srdíčko a  půl hodiny ji oživovali. Tato půlhodina,kdy jí nešla do hlavy krev stačila na to,aby se staly věci nevratné. Přesto mi dneska mačkala ruku,když jsem jí řekla,ať mně ji zmáčkne. Je na levou půlku těla ochrnutá,ale právě tou pravou rukou takto reagovala. Pořád s ručičkou prudce pohybovala a dokonce pootevřela oči. Je to hrozné.je v ní tolik vůle Děkuji ti Valin,žes mně tak mile odepsala. Vážím si toho.

    OdpovědětVymazat
  22. Možná právě ta vůle jí pomůže. Mozek je po čase schopen udělat mnohdy nové spoje. Vím, že naděje je chabá, ale je. Podívej třeba na Neckáře. Držím vám oběma palce.

    OdpovědětVymazat
  23. To je smutný, i když je tam pár hezkých chvil. Tak snad jich bude ještě co nejvíc.[23]: To je na prd. Tak se to snaž zvládnout.

    OdpovědětVymazat
  24. Holky děkuji za podporu,ale maminku už čtrnáct dní nemáme. Stále mi to nedochází.Snažím se žít a pomalu se  smiřovat s tím,že ji už nikdy neuvidím

    OdpovědětVymazat
  25. [28]: Až teď jsem našla tvůj komentář. Je mi to líto a soucítím s tebou. Tohle je smutné a moc tě zřejmě neutěší, že tímto smutným koncem jste si všichni ušetřili mnoho jiného utrpení.

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝