30. 1. 2015

Špatná volba


Nedávno jsem byla nucená zajet na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Parkovat tam není kde a tak jsem se poprvé ve svém životě, směle odvážila zkusit zaparkovat v parkovacím domě ve Štruncových sadech..Vždycky jsem kolem něj projížděla v posvátné hrůze, že by snad někdy nastal šílený okamžik, kdy by nezbylo nic jiného, než se nechat spolknout parkovacím bludištěm o 5ti patrech. S mým orientačním smyslem se snad už nejednalo ani o odvahu, ale přímo o drzost. Už jenom najít vjezd bylo pro mě unikum. Kupodivu se mi podařilo nevjet v protisměru a tak jsem směle pokračovala do útrob toho nehostinného a nevlídného monumentu. Hned v úpatí vyvýšeného vjezdu mě zastavila závora a já inteligentně pochopila, že si musím u přistavěného automatu vymáčknout parkovací lístek. To bylo také první a poslední, co se mi v tom parkovacím domě povedlo. Další dění by se mohlo směle označit názvem: "Jak si stará, tak jsi blbá."


Naštěstí jsem nemusela vyjíždět do vyšších pater, odkud bych pravděpodobně už nikdy netrefila ven, ale podařilo se mi svého Modráska usadit na místě v přízemí, které, jak jsem skrytě doufala, opět najdu. Hrdě jsem parkovací lístek položila v autě tak, aby byl vidět a začala jsem zuřivě hledat východ pro pěší. Zajímavé bylo, že v ten okamžik nikdo, na koho bych se nalepila, aby mi on nic netušíc vyvedl z parkoviště ven, neodcházel a tak jsem tam bloudila a hledala jako honící pes. Po celkem dlouhé době jsem našla dobře utajená východová vrátka a po schodech dolů jsem se dostala na čerstvý vzduch, kde jsem se opravdu zhluboka nadýchla. Jen co se za mnou dveře opatřené Branem zavřely, prozřetelně mě napadlo podívat se, jak se dostanu zpátky. Oblil mě poprvé studený pot. Zvenku nebyla klika, nýbrž koule. Přečetla jsem si upozornění: "Pro otevření dveří, vložte parkovací lístek."

Co mám vložit, když mám lístek v autě, to bohužel nepsali. Naštěstí v té chvíli vyšla nějaká slečna, tak jsem využila své šance a vklouzla jsem zpátky do toho obrovského bludiště. Utěšovala jsem se. " To nic, vezmu si lístek z auta a všechno bude OK. Alespoň si natrénuju zpáteční cestu. Jak si člověk někdy i sám sobě nalhává věci, o kterých podvědomě ví, že nemůžou být OK, jelikož se zná… Prohlížela jsem si pečlivě zpáteční cestu, všechny dveře a úspěšně trefila k Modráskovi a vzala jsem si ten zatracený parkovací lístek.

Konečně jsem byla se zajištěným zpátečním vstupem na přechodu pro chodce a putovala jsem do pojišťovny.
Najít ve všeobecné pojišťovně výtah, ba i jen obyčejné schodiště, se mi zdál takřka nemožný výkon. Všechno je tak fikaně schované, že blouděním jsem se dostala do ještě většího stresu, který mi spolehlivě blokuje všechno myšlení. Když jsem se konečně dostala do kýženého čtvrtého patra a našla příslušné dveře, nepříjemná úřednice mě z nich nekompromisně vypakovala. Sedla jsem si tedy v chodbě a poslouchala, jak se ze všech kanceláří linou výbuchy smíchu. "No, ve VZP prostě pracují samí veselí lidé," říkala jsem si, i když podle té nabubřelé madam z mých dveří to nevypadalo. Po 20ti minutách čekání mi došla trpělivost. Znovu jsem zaklepala a vlítla do dveří. Madam měla soukromou návštěvu, žádné úřední jednání a na mě slastně zapomněla. "Potřebuji tady jenom něco nechat pro revizní lékařku," zaburácela jsem, než nabrala dech. Uštěkla na mě, že se to už nenosí sem, ale vyřizuje v recepci. Asi jsem se na ní nepodívala nijak láskyplně, nebo se v ní něco hnulo a já slyším: "Když už jste tu, tak to tu nechte." Takřka jsem po ní hodila vlhkostí mých rukou propocené dokumenty a vystřelila jsem jako postřelená srna, říkaje si: "Každý pátek není svátek" a mazala jsem do šíleného domu pro auto a další porci nyní už téměř smrtelného potu.

Nějakým zázrakem se mi podařilo přes lístek otevřít vstupní vrátka a nacvičenou cestou jsem profrčela rychlostí blesku, s přáním sedět v Modráskovi a rychle pryč. Najít výjezd byl taky pěkný horor, nicméně zadařilo se a já se dostala na výjezd, před zachycující závoru. Zde jsem předpokládala, že zaplatím. Přiložila jsem tedy lístek k automatu před závorou. Automat lístek nacucl a spolkl jako malinu a začal na mě blikat: Zaplaťte prosím."
Já bych ráda, ale jak a komu? Nikde nebyla ani noha. Ten stroj na mě chtěl 5 korun a jelikož jsem byla už totálně zblbnutá a vystresovaná, udělala jsem jednu z největších pitomostí svého života. Do škvíry, přes kterou zmizel v útrobách toho blikajícího robota můj lístek, jsem nacpala požadovanou pětikorunu s nepěknou myšlenkou: "Udav se šmejde." A v tomtu duchu jsem tu kovovou minci zarvala celkem hluboko, než jsem pochopila, že tam nepatří. Snažila jsem se jí tedy vyndat, ale nešla tam, ani zpátky. Zajímavé na tomto momentu bylo, jak auta začala vyjíždět z parkoviště a hned se za mnou vytvořila fronta. Propadla jsem obrovské panice. Naštěstí se v ten okamžik objevili v dosud prázdné místnosti se sklem dvě ženštiny. Šla jsem tedy k okénku, vyjevila svou tklivou story a ženština se celkem neochotně zvedla a šla se mnou k automatu.

Nedivím se, že nadávala a mluvila celkem ironicky. "Vy jste neviděla automaty, kde se platí, když si přijdete pro auto? Ne, já je neviděla. Ačkoliv jsem kolem nich musela projít dvakrát, neviděla jsem je. Na její otázku, proč jsem tam cpala ten peníz, když jsem přece viděla, že tam nejde, jsem jenom tiše mlčela a styděla se. Do pláčení jsem neměla daleko. Hrozná chvilka. Baba vrčela, že jsem to rozbila a že to musí celé rozebrat a že si musí jít pro nářadí a já se dívala na za mnou neuvěřitelně rychle vznikající kolonu rádoby vyjíždějících aut. Když baba přišla s potřebným vercajkem, mou ubohou pětikorunu i s parkovacím lístkem za značného nadávání vydolovala a povídala: "Teď si můžete jít zaplatit k pokladně." Ukázala na prosklenou kukaň, kde před tím nebyla ani noha. Schvácená na duši i na těle jsem zaplatila a konečně jsem se vymotala z té hrůzy. Pro útěchu mého velice pošramoceného sebevědomí jsem si mumlala: "Kdyby babajzny byly v kukani, šla bych na ně rovnou." Ale i přes tento chabě utěšující fakt jsem odjížděla s pocitem, že jsem úplně pitomá.
Fuj, parkovací dům už nebrat. Nikdy. Raději zaparkuji na veřejném venkovním parkovišti a půjdu přes půl města pěšky.

36 komentářů:

  1. Hele, ty jseš aspoň schopná jezdit autem sama. K tomu jsem se já ještě tady nedopracovala a nevím jestli vůbec .....takže tohle ber jen jako takovou maou ulítlou epizodku.

    OdpovědětVymazat
  2. valinko, jak já Ti rozumím. Já bych tu parkovací hrůzu nedala. Ačkoli jsem Vodnář, prý milovník všeho nového a technického, tyhle vymoženosti mne děsí a serou. Nedávno jsem jela po dlouhé době do Českých Budějovic, kde je už pár let nové autobusové nádraží. Do Budějovic jsem jezdila roky, ještě v době, kdy tam stávalo nádraží staré... A já neuměla z patrového autobusového nádraží trefit ven!!! A než jsem se vůbec zorientovala!!! Neumím si představit, že bych to absolvovala coby řidička, to by už mě asi fakticky trefilo.

    OdpovědětVymazat
  3. Štruncovy sady. Tam se hraje fotbal, ne?Miluji prosklené kukaně a jejich osazenstvo.

    OdpovědětVymazat
  4. Valin, mě by kleplo už při návratu pro lístek. A když ne, tak po jednání babizny ve VZP. Nesnáším takové arogantní úředníky. Naštěstí nemusím moc chodit po úřadech.
    Chápu tě, byl to horor. Doufám, že jsi si dala doma pořádného frťana, aby jsi smyla všechna příkoří za ten den.

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Teď už se tomu sama musím smát, pravda, ale v ten okamžik... hrůza hrůz.. i když samozřejmě vím, že v životě je to jenom taková malá, mírně nepříjemná epizodka...[2]: Ženy mají asi nějak dáno mít horší orientační smysl, než mužský. A já jsem v tomto naprosto bezkonkurenční. Odborník by řekl, že mám obrácenou lateralitu, já řeknu, že se orientuji v prostoru úplně obráceně. Jsem předělaný levák a o to je to ještě horší... [3]: Ano, tenhle dům je blízko fotbalového hřiště.. Já mám k proskleným kukaním taky velice vřelý vztah, zvláště, jsou-li prázdné... [4]: byl to fakt těžký den, někdy se to tak opravdu přinatrefí, že se všechno nějak hodně nedaří...

    OdpovědětVymazat
  6. S tím parkovacím lístkem se nám to stalo s dcerou v Drážďanech, nechaly jsme ho v autě a budova se otevírala pouze na přiložení parkovacího lístku.Stály jsme tam jako trubky a čekaly, až někdo půjde dovnitř nebo ven, ale pozor, bylo nás takových inteligentů víc       

    OdpovědětVymazat
  7. To je naprosto bravurně napsané! Úplně to vidím, jako bych to zažila sama. A chápu to, ach, jak já to chápu!

    OdpovědětVymazat
  8. No páni, to jsi dopadla dobře, to já bych nezvládla. Jednou jedinkrát jsem takhle projížděla přes automat a byla jsem ráda, že řídí někdo jiný a ne já. Nikdy bych se totiž na to parkoviště nedostala

    OdpovědětVymazat
  9. [6]: Tys jela z dcerou do Drážďan autem? Sice nevím, kdo řídil, ale máš můj obdiv...   [7]: Tak jak vidím, nebude to se mnou zas tak špatné, když je tady tolik pochopení pro můj hrůzný čin hihihihi [8]: Venkovní parkoviště mi nijak neděsí, zvládnu i vnitřní parkování u kina, ale tenhle parkovací dům, to je prostě noční můra...   

    OdpovědětVymazat
  10. Klaním se před všemi, co řídí. Mám řidičák a nejezdím.

    OdpovědětVymazat
  11. S radostí konstatuju, že něco takového se mi nemůže stát. Nejezdím totiž autem!

    OdpovědětVymazat
  12. Jedna část mé osobnosti má chuť se škodolibě pochechtávat, ale druhá část(ta slušnější) musí konstatovat, že dnes by člověk na ovládání všelijakých těch elektronických udělátek skoro potřeboval specializovanou vysokou školu.
    Já sice problém v parkovacích domech nemívám, protože v nich parkuju poměrně často. Ale onehdá jsem měl velký problém koupit si lístek na tramvaj v automatu na zastávce, když jsem zcela vyjímečně musel jet MHD. Především mě tam mátly poměrně složité grafy různých přepravních pásem. Což jsem nakonec vyřešil tím, že jsem si koupil ten nejdražší lístek.   

    OdpovědětVymazat
  13. [10]: Já z rodinných důvodů musím jezdit, jinak bych všechno prostě nestihla, ale je fakt, že někdy bych ráda v pohodě a klidu sedla do tramvaje a třeba si tam četla, když bych tedy zrovna nestála na jedné noze...[11]: Tak po téhle příhodě ti momentálně tiše závidím, ale je fakt, že já bych bez auta být nemohla... [12]: Já už se tomu teď taky chechtám, byl to dokonalej trapas, který se taky hned tak nepovede. Ale vede mě to k otázce, jak tyhle věci zvládneme až budeme hodně staří, protože technika jde dopředu mílovými kroky a pro dnesšní starší lidi je problém zapnout si i televizi. A když omylem zmáčknou nepříslušné tlačítko na ovladači, mají po koukání.

    OdpovědětVymazat
  14. [13]: Já naštěstí mám práci kousek od domu a rodinné příslušníky taky!

    OdpovědětVymazat
  15. Takových hrůz jsem ušetřena, jelikož nejsem motorizovaná. Ale zasmála jsem se pořádně! Nojooo, to se mi to směje cizímu neštěstí . Nedávno jsem zabloudila v sídle bytovýho družstva .

    OdpovědětVymazat
  16. [14]: Tak to je velká výhoda. Já mám všechno přes celé město..[15]: Ty dnešní monumentální stavby jsou taky hezká bludiště...Není na přízemní barák hihihihi

    OdpovědětVymazat
  17. [13]: (12) Až už nebudeme zvládat všechnu tu elektroniku, tak nás holt zavřou do klecového lůžka.

    OdpovědětVymazat
  18. [15]: To já ani nemusím nikam chodit, protože dost často bloudím i u sebe doma.

    OdpovědětVymazat
  19. [17]: Tak to už jsem bez starosti hihihihi, tam se o mě někdo postará...[18]: /15 Jo, pamatuju si, jaks psal, žes doma přesadil záchod a potom jsi na něj netrefil...Já naštěstí neovládám zednické práce, tak, že bloudím pouze v cizích bytech a domech...     

    OdpovědětVymazat
  20. Ali, nikdy neříkej nikdy! Ty to totiž příště zvládneš, jako ostatně všechno, co vezmeš do ruky...

    OdpovědětVymazat
  21. [19]: Sakra, ty máš pamatováka. Tady koukám člověk musí být opatrný co řekne, aby mu to náhodou nebylo za pár let příležitostně připomenuto.
    Co mi to jen připomíná? Jo aha, ty asi budeš ženská.   

    OdpovědětVymazat
  22. [20]: No jistě. Ona očíhla jak to rozmontovávají a příště si to rozmontuje sama.   

    OdpovědětVymazat
  23. [20]: Tvoje víra ve mě je až dojemná hihihihi   [21]: A co moje schýza? Někdy jsem i kocour...   [22]: /20 Tak teď jsem úplně zavila smíchy a hned si dám do auta patřičný vercajk pro další parkování v parkovacím domě...   

    OdpovědětVymazat
  24. [23]: (21) O to je to obdivuhodnější, že si musíš pamatovat i za několik dalších živočichů. Ještě že nechováš rybičky nebo pakobylky. To už bys měla doslova kolektivní paměť.

    OdpovědětVymazat
  25. Rybičky ani pakobylky bych na blog vykecávat nepustila, z toho by mohlo být kolektivní bezvědomí...   

    OdpovědětVymazat
  26. Valin ani se ti nedivím, že to nebyl příjemný zážitek. V Praze radši jezdím po úřadech MHD, aspoň nepřijedu se zpožděním!

    OdpovědětVymazat
  27. Někdy prostě život není peříčko a dělá si s námi co chce. Ještě, že to nakonec dopadlo dobře, i když situace pro Tebe to musela být rozhodně nezáviděníhodná.

    OdpovědětVymazat
  28. [26]: To je prozřetelné hihihi   [27]: Bylo to takříkajíc hodně poučné...

    OdpovědětVymazat
  29. Jak dobře si umím takovou situaci představit. My se takhle nemohli dostat z areálu nemocnice, protože jsme poprvé taktéž zcela nepochopili, kam přiložit parkovací lístek a jako na potvoru se za námi okamžitě začala tvořit nervózní fronta. Jsou to vymoženosti, ti řeknu. Vzpomínám, jak jsme poprvé vybírali peníze z bankomatu, celá rodina jsme se zavřeli v prosklené kukani a za ukrutného povykování a nervačení se jali manipulovat se strojem a do toho si holky prožívaly klaustrofobický záchvat a ječely, že se už nedostanem ven. Škopkovi hadr.   
    Napsala jsi to krásně vtipně, pobavila jsem se a taky si znovu prožila své trapné příhody, a že jich mám dost a dost.

    OdpovědětVymazat
  30. Taky si pamatuji, kdy jsem šla poprvé k bankomatu. Vyzpovídala jsem všechny v práci, co a kam jak strčit, kdy kde co vyleze a šla na to. Jelikož jsem byla celkem přesně vyzbrojena teoretickým návodem, tuhle transakci jsem zvládla bez ztráty kytičky. Do parkovacího domu jsem si vyjela úplně nepoučená a tak to podle toho taky dopadlo...Trapasům zdar...   

    OdpovědětVymazat
  31. Teda zůstat najednou stát v tý koloně v takový tý dost svažitý spirále, to bych dost nerada, i přestože klaustrofobií netrpím. Navíc všechny ty výfukový plyny! Jsem ráda, že se mi nic takovýho nestalo ani jako aktérovi, ani jako pasivnímu divákovi. Ale zvládlas to, to je hlavní.

    OdpovědětVymazat
  32. [31]: No, zážitek to byl nezapomenutelný, ale hlavně to zvládla ta kukaňbaba.. Bez ní  nevím, jak by to dopadlo...

    OdpovědětVymazat
  33. Tak milá Valin  já jako řidička která už jezdí hooodně dlouho,nemám zase až takový problém s parkovacími domy. Představ si,tady u nás na vesnici nemáme ani jeden!!! Protože jsem ale řidička,nevím jak se jezdí vlakem. Potřebovala jsem se jednou dostat vlakem z Hodonína do Olomouce. Upozorňuju,  načas. Vlak přijel o čtvrt hodiny dříve, PARÁDA,všechno ěkně stihnu. Já nastoupila a jelo se.Pak když jsem to doma vyprávěla,ťukali si všichni na čelo,protože co následovalo,byl pro mě horor. Že vlak NIKDY nejezdí dřív,jsem nevěděla.Ten můj motoráčak měl totiž dojet až do toho Olomouce. Nějak mu ta jízda ale trvala dlouho. Všude zastavoval a čekal nevím na co,až se ta čtvrthodinka o kterou přijel dřív ,úplně vytratila a co víc, v Přerově jsme stáli dvacet minut!!! Tý jo,tak to mně tedy dráha musí vysvětlit! To si tedy líbit nenechám. Rozčílený telefonát kamarádce že přijedu pozdě. Když jsme se konečně rozjeli,přijde průvodčí a já na něj zrovna uhodila. Jak si to tak představují,já už měla být dávno v Olomouci... Kluk se mě nejdřív trošku lekl,ale trumfy měl v rukávu on! Paní vy ale nejedete do Olomouce,ale do České Třebové Od té doby vím,že vlak NIKDY nedojede dřív a mívá spíš zpoždění. Já udělala chybu hned v Hodoníně,kdy jsem místo do rychlíku který jel přímo,sedla do couráku,kterým bych se sice později,ale taky dostala do kýžené destinace,musela bych ovšem v Přerově přestoupit.  Nejsem opravdu cestovatelka s orientačním smyslem. ( děkuji za navigace v autě). Snad mám ale jiné kvality

    OdpovědětVymazat
  34. V těchto domech parkujeme, když jedeme do okresního města, i když vím, co, kde,
    kdybych jela sama, asi bych zmatkovala, chce to cvičit, víckrát tam zaparkovat a máš to pak nacvičené. Zcela tě chápu, jak ti asi bylo.

    OdpovědětVymazat
  35. Valin, tohle byla téměř hororová story. Sama bych na tom byla asi stejně, odkud lidi ví, co a jak dělat? Mají to v sobě, nějaký geniální smysl pro to, kam se obrátit? Nebo jsou předem poučení od svých známých, přátel a kamarádů?
    VZP je kapitola sama pro sebe, tady je vidět, kam se valí ty peníze, když se zaměstnávají stovky neschopných úřednic. Ale to není jen problém VZP, myslím že i sociálky nebo pracáky přetékají těmito zbytečnými zaměstnanci, kteří nedokážou ve skutečnosti pomoct nikomu, s vyjímkou jedné uřvané diskriminované skupiny.
    Valin, jsi dobrá, žes to všechno zvládla, i když s obtížemi. Myslím že příště už bys viděla, co a jak, a poradila by sis daleko pohodověji, ale už je v tobě zakotvena ta blbá zkušenost a negace... asi to chce čas.
    Anebo zaparkovat jinde a projít se...

    OdpovědětVymazat
  36. [33]: Tak to by se mi stalo zřejmě taky. Já bych teda mlhavě tušila, že vlak dřív nejezdí, ale sednout si do jiného, než potřebuji, to bych myslím, dokázala s přehledem...   [34]: Možná časem seberu odvahu a dám si repeté.. ale před tím se nechám náležitě poučit od zkušenějších...[35]: Díky za podporu. Já nevím, jak to dělají jiní lidé, že se jim tohle nestává. A nebo možná stává, jen se tím nechlubí..hihihihi     

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝