17. 11. 2012

Proměna osobnosti

Na jejím vysokým věkem zvrásněném obličeji radostí zazářily její oči.
Viděla svou dceru. Viděla jí sice i včera, i předevčírem,
ale nepamatovala si to. Radostí po ní vztáhla ruce. Dnes jí poznala hned.
Byly dny, kdy se jí vybavovalo mnoho věcí, ale než si ten nápor myšlenek
dokázala setřídit, hned je zase zapomněla.
Nemohla už moc chodit, stále vysedávala v křesle a čekala.

Sama nevěděla na co, protože si to nepamatovala.
Její vzpomínky se jí pomalu vytrácely z mysli a zůstávaly
tam jen ty nejstarší. Na matku, na otce, na manžela a na své děti
a vnuky. To byl celý její život. Nikdy nic jiného nepoznala.
"Proč si nezapneš televizi mami?"
"Já nevím jak, já to neumím."
"Ale víš, vždyť to umíš, tady tím červeným knoflíkem, vidíš?
Jenom ho zmáčkneš."

"Není ti zima mami, mám zatopit?"
"Ne, já jsem zachumlaná tady v tý dece, moc hřeje, kde se tady vzala?"
"Tu jsem ti přece koupila, copak ti dneska přivezli k obědu?"
"Dneska? Nikdo tu nebyl."
"Ale jo, koukám, žes to už přendala z jídlonosiče do kastrůlků."
"No jo, asi jo."
"Ohřeju ti to a najíš se."

Přikývla a byla tak šťastná, že je u ní její dcera, která jí hladila po rukou.
Její kůže byla jako papír, tenoučká a plná krevních podlitin,
které vznikaly zcela samovolně.
"Nebolí tě to?"
"Ne, to nic není, toho si nevšímej."
Snažila se podlitiny přikrýt rukávem svetru, ale její ztuhlé prsty
už jí nechtěly moc poslouchat.
"Co je dneska za den?"
"Je pondělí mami."
"Aha, a tys byla ve městě?"
"Ne, já jsem byla v práci, podívej, něco jsem ti přinesla, nastav ruku a zavři oči."

Poslušně nastavila dlaň a zavřela oči a čekala co bude dál.
"Už se můžeš podívat."
"Co to je?"
"Ty nevíš?
Dlouho si předmět prohlížela a neobratně převracela v rukou a potom vyhrkla:
"To je kaštánek."
Radovala se z něj jako malé dítě. Když si ho dosyta prohlédla, strčila si ho
do kapsy od županu.
Vždycky, když si sáhne do kapsy, znovu a znovu ho tam najde
a vždycky se z něj bude znovu a znovu radovat.




18 komentářů:

  1. Je to krásné a smutné.. nádherně napsané:)

    OdpovědětVymazat
  2. To je tak dojemné Moc se mi to líbí.

    OdpovědětVymazat
  3. Smutné povídání, ale ta láska mezi dvěma ženami je dojemná. Kéž by tomu bylo v reálném životě častěji...

    OdpovědětVymazat
  4. MOJE MILÁ ALENKO, JSI MOJE ŠIKULKA. NÁDHERNÉ POVÍDÁNÍ. ♥♥♥

    OdpovědětVymazat
  5. Je to moc pěkně napsané. Ale není to smutné, je to ze života. Smutné by to bylo, kdyby ta paní byla sama, opuštěná.

    OdpovědětVymazat
  6. To je krásné a dojemné. A taky trochu smutné, protože stáří není nic, oč by člověk stál, a stejně k němu dojdeme.
    Největší nespravedlnost, když je člověk starej a chudej a nemocnej zároveň.
    Povídka je opravdu krásná a věřím, že ze života.

    OdpovědětVymazat
  7. Je to příběh velice dojemný a prožívají ho lidé na celém světě.Je smutný pro příslušníky rodin,kteří znali postiženého ještě před nemocí.

    OdpovědětVymazat
  8. [1]:[2]:[3]: Děkuju a ano, je to smutné..

    OdpovědětVymazat
  9. [4]: To je pravda Janinko, v reálném světě to bývá mnohdy až kruté..[5]: Smutek tak opravdu je, jestli hřejivý..snad ano[6]: Díky Maruško, jsem ráda, žes zavítala děkuju[7]: Je to bolestivě ze života..[8]: Věříš správně..[9]: Ani netušíš, i když možná tušíš, jak velkou pravdu jsi napsala..

    OdpovědětVymazat
  10. Při čtení mne napadá myšlenka, jaká budu za pár let? Zdraví nemůžeme vždycky ovlivnit, ale vztahy v rodině ano. Alí, ten článek NÁDHERNÝ a zároveň smutný. Kéž by nemocný člověk našel vždy pomocnou ruku u svých nejbližších. (Bohužel se dovídáme i o vraždách v rodině.)

    OdpovědětVymazat
  11. Milá Valin, je to nádherně napsané, dojalo mě to...

    OdpovědětVymazat
  12. [12]: Stáří je prostě neúprosný...[13]: Děkuju Bev[14]:   

    OdpovědětVymazat
  13. Moc pěkně a dojemně napsané. Stáří samozřejmě není nic moc, na druhou stranu, jak praví klasik, je to jediný způsob, jak se dožít vysokého věku Ale zrovna v tomhle článku je nápověda, že i v těžkých situacích je možné najít nádherně jiskřivé a přitom docela obyčejné perličky.

    OdpovědětVymazat
  14. Valin, napsalas to hezky procítěně.
    Staří je opravdu moc smutné a zvlášť, když vedle sebe až k nemohoucnosti zestárnou dva celoživotní partneři a obtěžují jeden druhého svými problémy.

    OdpovědětVymazat
  15. To je tak dojemné a moc krásné...

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝