12. 1. 2013

Jak krotil živel

Naše rodina je vlastníkem chaty, ve které se pyšní kamna na uhlí.
Jelikož chata je celkem doména našeho papá,anžto ji sám zbudoval,
já se tedy skromně aktivuji pouze na uklízení,vaření, pěstování mnoha
okrasných květin, táčky u sousedky, hru v šachy a konzumaci alkoholu,
tedy sem tam, že ano.

Nejdůležitější úkony tedy obstarává zcela zodpovědným způsobem můj drahý
choť. Délka soužití s ním mě již perfektně naučila nekritizovat, neodporovat
a mlčet na jakýkoliv pitomý nápad, který, co se týče zvelebování, má.
Sice jsem se ještě nedopracovala do výšin, kdy bych mohla sladce zavrkat,
sice se skřípěním zubů: "Tos vymyslel vážně úžasně..",ale ještě není všem dnům
konec.

Měla jsem již snahu vyzkoušet si to nanečisto onehdy,
když jsme přijeli na chatu dlouho večer za celkem chladného počasí
a náš taťka se hrnul hned ke kamnům, že zatopí. Opravdu jsem měla
připravenou vtipnou repliku, jak pěkně to zaonačil, že si můžeme
v cuku letu užívat sálajícího teplíčka z kamen.

Bohužel, můj dobrý úmysl jsem nemohla realizovat ani s oním skřípěním zubů.
Při jeho snažení ovládnout živel oheň tak, aby dělal to, co od něj očekáváme,
mě dokonce poklesla i čelist a jak zajisté uznáte, s pokleslou čelistí se skřípět
zuby naprosto nedá.

Oheň se bránil zuřivě jakémusi rozhoření a ukázal, co umí vytvořit kromě požáru,
jako vedlejší produkt. Kouř.. hodně kouře.. mnoho kouře... všude samý kouř...
kamna kouřila a v malém okamžiku byla všude hustá, štiplavá, bílá mlha.
Kdybych se v tom okamžiku nezačala dusit, určitě bych si
pro sebe pomyslela, že je to jako v pohádce: Mlha přede mnou, mlha za mnou..."

Polomrtvá jsem vyběhla do patra pro morče, i tam se to rychlostí blesku
plnilo neživotadárným oparem, popadla jsem psa a ven...na vzduch.
Jakoby zdáli jsem slyšela chrchlajícího taťku otevírat všechna okna,
ve snaze vyvolat jakési proudění vzduchu, které by naši chatu učinilo opět
sice studenou, nicméně životaschopnou.
Moje dobrá vůle šla tak daleko, že jsem se nabídla, že bych tedy zatopila.
Následovala celkem nudně očekávaná přednáška o jakémsi nízkém, nebo
vysokém? tlaku, o tom, že se dlouho netopilo a ještě o jiných, pro mě zcela
utajených fyzikálních zákonech.

Marně jsem ho nabádala, aby vyšplhal na střechu a podíval se, jestli mu tam
nějaký dobrák nepoložil cihlu na komín, ne, že bych byla tak podezíravá,
ale strategicky jsem se snažila ho odlákat, abych se mohla zhostit onoho
náročného úkolu, zatopit. Já topím od svého dětství, kdy jsem bydlela v bytě,
kde se topilo uhlím, podle svého osvědčeného systému
a nějaké fyzikální zákony moje konání nijak zvlášť nesabotují.

V nestřeženém okamžiku, když se můj drahý ještě venku vychrchlával,
vběhla jsem do chaty a v klidu zatopila.
Kupodivu nenásledovala žádná další přednáška o tom, že tlak se asi změnil,
ani, že se dlouho netopilo. Pravděpodobně jsem dosáhla v očích svého drahého
obdivu, protože nyní moje chatové činnosti jsou rozšířeny ještě o topení
v kamnech.



16 komentářů:

  1. Ach ti muži!
    Musí mít pocit, že všemu rozumí líp, ale když dojde na lámání chleba, tak potupně předávají činnosti do našich rukou.

    OdpovědětVymazat
  2. K článku není třeba komentáře, všechny víme, o čem píšete Nádherný blog, udělala jste mi radost, kterou si určitě někdy zopakuji Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem na tom stejně- obdivuji,chválím,nekritizuji.Když je to katastrofické-zkusíma a většinou to vyjde.proto jsem už dlouho šťastně vdaná

    OdpovědětVymazat
  4. Ten tvůj taťka hodně připomíná Medvěda od mengano.Ale stejně si říkám, jestli choť svými pokusy nějak neprotáhl roury, otevřením oken jistě přispěl k zvýšení obsahu kyslíku v místnosti, který je podmínkou hoření, a pak už roztopení bylo hračkou.

    OdpovědětVymazat
  5. Od jisté doby při příjezdu na chatu, posílám muže jako první věc nakoupit aby jsem se mohla hřát okamžitě a ne až po hodině....situace bývá totiž většinou jak s tou tvou přes kopírák

    OdpovědětVymazat
  6. Páni to já bych si kdysi mohla s Tvým chotěm podat ruku.Sousedi málem volali požárníky a u nás smrdělo jak v uzáku ještě dlouho.Nenapadlo mě nic lepšího,než na doutnající dřevo nalít vodu k uhašení toho živlu.Páni to byl teprve smrad.
    Ale dnes už tomu rozumím.

    OdpovědětVymazat
  7. My, vesnické ženy, prostě umíme i tak složitou operaci, jako je zatopení v kamnech
    Medvěd je naštěstí všeobecně šikovný, takže pohromy moc nevyrábí. Nápady mu většinou nasadím do hlavy já. Samozřejmě taktika "chválit, chválit, chválit" je naprosto dokonalá

    OdpovědětVymazat
  8. [1]: No, to je asi nějaký mužský virus...nebo co.[2]: íky[3]: Život člověka holt naučí...[4]: Ano ano, tak nějak to jistě bude, udělal mi ideální podmínky, jinak by to fakt nemohlo jít...     [5]: To je hodně prozřetelný a chytrý.. [6]:Tak to si po tomhle zážitku dovedu zcela představit.. [7]: Ty jsi ale fikaná, rozumím tomu tak, že Medvěd je sice hlava rodiny, ale tys ten krk, co s hlavou kroutí, že se tak moc nepletu?     

    OdpovědětVymazat
  9. No vida, pěkně to máte vymyšlené. To já se musím chválit sám .

    OdpovědětVymazat
  10. Koukám, že většina žen je tu na tom ve vztahu ke svým drahým polovičkám obdobně, chválit a obdivovat, obzvláště ty plány, které jsme jim do hlavy nasadily my...

    OdpovědětVymazat
  11. [9]::když to za tebe nikdo neudělá, tak ti nic jiného nezbývá. Ale zase nikdo jiný by to neudělal tak dobře..   [10]:: Jestli my tady neprozrazujeme moc ze svých strategií..

    OdpovědětVymazat
  12. Můj drahý choť kdysi dávno nemohl roztopit kotel a tak si zcela "logicky" vypomohl kapkou benzínu. Divím se, že kotel neodstartoval jak raketa. Pouze to ukrutně bouchlo a vyrazilo kryty od komína, takže jsme museli vymalovat koupelnuu, byla plná sazí. A myslím že jsme ještě dopadli dost dobře!

    OdpovědětVymazat
  13. [8]: No jasně. Pokud chci, aby mi udělal novou kuchyni, tak musím dohlédnout, aby na to přišel sám. A pak už jen chválím a chválím

    OdpovědětVymazat
  14. [12]: No to pravděpodobně jo, stáli nad vámi všichni svatí, páč kdyby ne, psala bys pravděpodobně z onoho světa...[13]: Nemohla bys o tom napsat poučný poém? Taky bych potřebovala novou kuchyň.   

    OdpovědětVymazat
  15. Off šem, chceme-li udit, je dým potřeba.
    Hodně dýmu.

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Dnes už si hodně..hodně dýmu umím velmi dobře představit...   

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝