13. 8. 2013

Jiný život


"Nebude to bolet? A nedozví se to nikdo?"
"Ne samozřejmě že ne, jenom se nesmíte bát a hlavně musíte mlčet, nikdo se nesmí nic dozvědět. Stačí mi jedna jediná kapka vaší krve a dítě bude vaší miniaturou."



Byla vyděšená k smrti, ale touha po dítěti, které by bylo opravdu její a ne vybrané počítačem, znamenalo pro ní nový, smysluplný život.
Nedávno podala na Společenství žádost o dítě. Musela projít mnoha testy, jejichž výsledky vypovídaly o tom, zda-li je již způsobilá zajistit dostatečnou přípravu budoucímu potomkovi Společenství. Přísný řád tohoto Společenství byl nekompromisní. V žádném případě nedovoloval vychovávat vlastní, pokrevní děti. Kdo chtěl vychovávat dítě Společenství, musel si nechat odebrat podle pohlaví buď spermie a nebo vajíčka. V množících laboratořích se spermie s vajíčkem uměle oplodňovaly a odchovávaly v jednotlivých boxech, plně nahrazujících lůna matky. Když plod dospěl, byl odpojen od vyživovacích přístrojů a předán žadateli, který úspěšně prošel všemi náročnými testy.

Vždycky si říkala, že nikdy žádné dítě nechce vychovávat. O benefity Společenství, které údajní rodičové dostávali za to, že vychovávali potomstvo, nestála. Nepotřebovala je. Proč by tedy měla vychovávat tvora, kterého jí přidělí počítač. Neviděla v tom žádný smysl.

Z historie věděla, že před mnoha a mnoha lety to tak nebývalo. Děti žily v jakýchsi rodinách se svými biologickými rodiči. To se ale prý v tehdejší společnosti neosvědčilo a tak pomalu začalo vznikat současné Společenství, které začalo rodiny nahrazovat kolektivní výchovou. A vývoj šel dál, dopředu. Vědci přišli na to, že chtějí-li docílit, aby Společenství bylo zdravější, musí začít jinak míchat geny, nositele dědičnosti. Postupně byl vyvinut program na mimotělní oplodňování, mimotělní pěstování plodů a následné přidělení pěstounovi. Pravidla byla pevně daná, pěstoun, vědom si toho, že není geneticky spřízněn s vychovávaným dítětem, musel zachovávat pevný výchovný řád. Kontroly úrovně výchovy byly prováděny často a bez předchozího upozornění. Pokud kontrolující zástupci společenství zjistili odchylky od výchovy, zamítli další příděl benefitů. A kdo měl na výchovu dítě a přišel o benefity, což v praxi znamenalo více prostředků pro snadnější život, dostával se na pokraj živoření. Každý jednotlivec měl za povinnost vychovat minimálně jedno dítě. Aby mohli tuto povinnost Společenství splnit, museli projít testy. Všeobecně se uznávalo, že různí jedinci jsou různě způsobilí k budoucí výchově a z tohoto důvodu bylo dovoleno při neúspěchu testy po určitých časových období opakovat. Maximálně ale 3x. Kdo ani potřetí neprošel způsobilostí výchovy, definitivně ztratil jakékoliv nároky na podporu ve stáří. Tito lidé si velice dobře uvědomovali, co je čeká na sklonku jejich životů a tak často své životy sami ukončovali.

Ona nechtěla skončit, jako tito nešťastníci, které Společenství zavrhlo. Chtěla dítě, ale snila o svém vlastním, jak to kdysi četla v nějaké staré knize. Bála se o svých tajných přáních s někým mluvit až jednou.. stal se ten zázrak…..
…Na povinné prohlídce, kterých se museli všichni pravidelně zúčastňovat.
Lékař, který prohlížel a vyhodnocoval její celkový screen, se jí dlouze díval do jejích neobvykle krásných fialkových očí a potom šeptem promluvil.
"Jste tak krásná a dokonalá, byla by škoda, kdyby takový genetický potenciál byl navěky ztracen."
Chvíli na něj s úžasem zírala, nevědouc, co říci, ba ani kam tahle řeč směřuje. On však potichu pokračoval: "Už jste vychovatelka?"
"Ne." Jenom tak pípnula.
"A co vlastní pokrevní dítě, to byste nechtěla?"
Nechápala zhola nic. Co tím myslí? Je to nějaká provokace? Nebo si z ní jenom cynicky utahuje? Vyplašeně na něj zírala a mlčela.

"Vy jste mě neslyšela? Co pokrevní dítě? Nenabízím to každému, to mi věřte. Je to pro mě obrovské riziko, ale máte přímo fantastickou genovou výbavu a byla by škoda ji ředit a potlačit mísením s jinými geny. Mohu se postarat o to, že dostanete k výchově svého vlastního pokrevního potomka, tedy vlastně potomkyni." Uculil se na ní.
To není možné, přece ale o svém snu s nikým nemluvila, jak by on mohl vědět, že tohle je to, o čem ona poslední dobou sní s otevřenýma očima.
V náhlém impulsu jí proletělo hlavou, teď a nebo nikdy. Jako v mrákotách kývla.
"Co mám udělat?"
"Hlavně o tom mlčet, zažádejte si o rodičovství, projděte testy a přijďte sem, ke mě. Musíte to ale stačit do další preventivní prohlídky, potom už byste mě tu nenašla."

Odcházela jako omámená. Ani nevnímala, jak se dostala do svého blogu.
Hned druhý den zažádala o rodičovství. Úspěšně prošla testy a netrpělivě čekala na další preventivní prohlídku. Co když už tam nebude? Co když si z ní udělal jenom krutou legraci, aby jí donutil stát se vychovatelkou tak brzy?
Konečně se dočkala. Kámen jí spadl ze srdce, když viděla onoho pozoruhodného doktora v ordinaci. Okamžitě jí poznal: "Platí stále naše dohoda?"
"Ano." Hlesla a cítila, jak se pod ní podlamují kolena.
"Odeberu vám teď drobet krve."

"Nebude to bolet? A nedozví se to nikdo?
"Ne samozřejmě že ne, jenom se nesmíte bát a hlavně musíte mlčet, nikdo se nesmí nic dozvědět. Stačí mi jedna jediná kapka vaší krve a dítě bude vaší miniaturou."
"Ale jak to uděláte?"
"Říká vám něco partenogeneze?"
Vyděšeně zakroutila hlavou.
"To nevadí, nemusíte tomu rozumět, sama ale uvidíte, že k výchově dostanete vaší stoprocentní miniaturu. Nikdo jiný to zřejmě nepozná, ale vy budete vědět. Hlavně mlčte. Ve svém zájmu i v zájmu vašeho budoucího dítěte." Při těchto slovech jí odebral pár kapek krve.

"To je zatím vše." Až vás Společenství vyzve k vyzvednutí dítěte, neprozraďte se a o mě nikdy s nikým nemluvte."
Stále nemohla uvěřit. Mnohokrát se přesvědčovala silným štípnutím, že to není její fantasmagorický sen, ale skutečnost. Proč zrovna ona? Nevěděla.

Za 9 měsíců byla informována Společenstvím, že na základě její žádosti si má vyzvednout potomka, jehož číslo přidělené počítačem je CV F4555PPOL8.

Ve výdejně jí bylo předané právě z boxu odpojené miminko.
"Podepište mi převzetí čísla CV F4555PPOL8 ženského pohlaví.
Zvědavě si prohlížela nepatrný vrnící uzlíček, rychle podepsala a pospíchala do svého blogu, aby si v klidu dítě prohlédla. Holčička měla drobný obličejík a jí se nezdálo, že by jí byla nějak extra podobná. Když tu náhle malá otevřela očka a ona měla pocit, že se dívá do svých krásných a neobvykle fialkových očí jako do zrcadla.

19 komentářů:

  1. S myšlenkou kolektivní výchovy si pohrával už soudruh Lenin. Naštěstí mu to moc nevyšlo Už je konec a nebo bude pokračování? Mně by se tedy pokračování líbilo

    OdpovědětVymazat
  2. Ahojky, jsem ráda že ses zase na chvilku ukázala a doufám že je už o něco lépe a budeš tu častěji. Tvé povídečky jsou vždycky taková vzpruha.

    OdpovědětVymazat
  3. [1]: Tak to já taky, to asi budeme mít společný rys... [2]: Nakonec historie se neustále opakuje, říká se, ne? Abych byla upřímná, ani nevím, jak bych pokračovala, ale možná mě třeba něco napadne...   [3]: Já doufám, že se už opět pevněji zasídlím i když celá moje psyché je pod mocným vlivem čehosi v mém životě, s čímž se stále vypořádávám...

    OdpovědětVymazat
  4. Krásně splněná touha.Nicméně jde z toho tak trochu chlad.

    OdpovědětVymazat
  5. [4]: Můj šéf na mě občas volá hláškou z pohádky S čerty nejsou žerty: Je to rebel!
    Asi bych se také přimlouvala za pokračování, pokud bude chuť

    OdpovědětVymazat
  6. Krásná povídka. A nevím, nechala bych ji tak, bez pokračování. Člověk si může jen domýšlet, jak to asi bylo dál.
    Nechtěla bych se dožít doby, kdy se budeme množit v boxech a při narození budeme očipováni přiděleným identifikačním číslem.

    OdpovědětVymazat
  7. Je to naprosto dokonalá povídka. Takový trochu strašidelný vhled do jedné z možných budoucností. Ale jak je vidět některé věci se nemění a vždycky se najde možnost, jak obejít přísná nařízení. A v tom je i určitá naděje.
    Moc povedené, četla jsem s nadšením a napětím.

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Kolikrát se sama divím, co všechno ze mě nevypadne..   [6]: Možná nějaké hodně volné a nepodmíněné bych mohla časem dotvořit... [7]: Díky, ani já bych to nechtěla, ale čipům se zcela určitě nevyhneme, záleží, kam nám je budou všude cpát..[8]: No jo, to bude asi moje současná deformace, vidím všechno nějak děsivě..

    OdpovědětVymazat
  9. Zjevně žádané budoucí povolání - partenogenetik .

    OdpovědětVymazat
  10. Je to velmi povedené. Krásně napsané,
    moc se mi to líbí. Gratuluju !!!

    OdpovědětVymazat
  11. Zajímavá vize. A pak, že je jen já mám noční můry.
    Dovedu si představit, že k tomuto řešení naše společnost směřuje...

    OdpovědětVymazat
  12. [10]: Hihihihi, ale zní to hezky...[11]: Díky Jano...[12]: Noční můra to nebyla, nevím ani, jak mě něco takového napadne, hlavou mi bleskne myšlenka, tak sednu a píšu..já si tedy stejně vůbec nedovedu představit, kam naše společnost směřuje, ale jistý je, že tam směřuje velmi rychle...   

    OdpovědětVymazat
  13. Mrazivě krásné... Vzpomněla jsem si na antiutopické romány.

    OdpovědětVymazat
  14. To mi trochu připomíná rebelie Bradburyho. A trochu mi to připomíná 1984 a trochu některé scénáře z Krajních mezí (ve smyslu, odlidštěná společnost).
    Výborná povídka, přes depresivní tón bylo konečné vyznění optimistické. A krásné, moc se mi ten závěr líbil.

    OdpovědětVymazat
  15. Bradbury? Já to neznám. Musím zagooglit a 1984 je taky pro mě naprosto nicneříkající. Krajní meze jsem občas sledovala, ale v podstatě já na televizi vůbec nekoukám. Kvůli reklamám, ty mě dokonale ubíjejí. dneska si film stáhnu do PC a potom se kouknu, kdy chci...   

    OdpovědětVymazat
  16. Jo, to jsou knihy, aha, to vůbec neznám. Asi si je přečtu, jestli je budou mít v knihovně, spíš by mi lákala ta 1984

    OdpovědětVymazat
  17. Sami víme,kam naše společnost směřuje ...vymyslela jsi krásnou povídku,ale docela děsivá představa

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝