9. 5. 2013

Já a čas



Čas je velice relativní, anobrž proměnná veličina. Tedy alespoň podle mě. Tohle je moje soukromé tvrzení, se kterým někteří vzdělanci nemohou souhlasit a ani nesouhlasí, ale já o tom vím svý. Já myslím, že je tak nějak úměrně závislý na věku. Když jsem kdysi byla adept povinného vzdělávání, hodina fyziky mě připadala jako věčnost. Vše bylo podmíněno tím, že fyziky jsem se bála jako čert kříže. Vlastně ani ne tak fyziky, jako jejího učitele. Ono tedy je nakonec jedno, jestli jsem se třásla víc před tím a nebo před tím, důležité je, že už tehdy jsem začala tušit, že onen učitel fyziky určitě nás malé svěřence již od útlého dětství uvádí úmyslně v omyl, že čas je fyzikální veličina která vyjadřuje dobu trvání děje, nebo okamžik. Nějak jsem tomuto tvrzení nemohla věřit, jelikož vyučovací hodina je měřena také časem a prý pro všechny hodiny stejným, ale jak mi tedy někdo vysvětlí, že hodina fyziky trvala věky, kdežto hodina třeba tělocviku přelétla v momentě. Kdyby už v té době nebyla známa Einsteinova teorie relativity, musela bych jí snad přivést na světlo boží já.


Kdysi jsem hrávala po netu šachy se svým věrným šachovým parťákem Carlosem. Mimo popotahování figurek jsme hodně klábosili o vesmíru. Carlos se zajímal o kosmonautiku a leccos mi dokonce dokázal i vysvětlit. Bohužel jsem většinu toho všeho zapomněla, ale docela jasně si vzpomínám, jak mi vysvětloval teorii relativity na mouše, co leze po jakési větší kouli.Vzhledem k tomu, jak je moucha malá, leze dopředu a nevidí na konec cesty, protože koule je zakřivená. Dál si to už nepamatuju, ale tohle mě utkvělo v paměti, jelikož já jsem při hodinách fyziky také téměř lezla sice ne po kouli, ale po zdi a i když jsem viděla na konec, nemohla jsem se ho dočkat..Nakonec tu mouchu, když to lezení přestalo bavit, mohla roztáhnout křídla a frnknout, kdežto já jsem musela vydržet až do spásného konce. Možná i v tom je zákon teorie relativity, kdo ví. Jistý je, že už šachy po netu nehraju, jelikož Carlos těžce onemocněl a odmlčel se.

A tak čím jsem starší, tím mám silnější pocit, nebo spíš jistotu, že čas neustále zrychluje svou činnost. Jak jinak vysvětlit fakt, že to co jsem dřív dělala jednu hodinu, dnes dělám tři. Jak jinak si vysvětlit, že vstanu v pondělí ráno a hned už je zase pátek večer…Můj život bych přirovnala k velkému umyvadlu, napuštěného vodou, mající otevřenou výpusť. Zpočátku ani není poznat, že voda pozvolna odtéká, hladina se zdá stále stejně vysoká. Po čase přece jenom zaznamenáme jakési kruhy na vodě, které signalizují nepatrný úbytek. Kruhy se však zrychlují a voda ubývá čím dál víc. Já mám dojem, že už jsem těsně nad výpustí, v podivné šílené rotaci. Kdoví, co bude, až proletím výpustí…Sice nechápu, jak čas může oblafnout všechny ty hodiny a časomíry, ale mě neoblafne. Já vím prostě svý…

30 komentářů:

  1. teda byt tesne pred vypusti by se mi nechtelo. Doufam ze tam nejsi ani ty

    OdpovědětVymazat
  2. Zrovna jsi definovala něco, co mi vrtá hlavou už dlouho. Jak je možné, že včera byl čtvrtek a dnes je zase? Před chvílí mi manžel připomněl, že dnes dávají Downton, jenže já mám dojem, že jsem poslední díl viděla včera? Co to je? Čas zrychluje, o tom není pochyb, jak zpívá Jožo Ráž "Čo sa vlieklo krokom, beží teraz cvalom."

    OdpovědětVymazat
  3. [2]: Jak je možné, že včera byl čtvrtek a dnes je zase? Dobrá myšlenka!

    OdpovědětVymazat
  4. A já měla dneska pondělí a zítra už je zase pátek. Fuj, to to letí.

    OdpovědětVymazat
  5. Umyvadlo je heské přirovnání. Já si čas vždy představovala jako spirálu, ktará se zužuje a točí čám dál rychleji. Taková ta šílená u potulného hypnotizéra.

    OdpovědětVymazat
  6. [1]: No tak doufám, že mi ještě pár otoček zbývá... [2]: Těší mě, že naše úvahy se ubírají ke stejnému závěru, že čas se zrychluje...   [3]: No, spíš je to nezodpověditelná otázka... [4]: No vidíš, vždyť umyvadlo a spirála zase není až tak nepodobný, ne?   

    OdpovědětVymazat
  7. No já mám zase od rána neděli a to byla škola..no nejsem cvok? A s tou fyzikou jsem to měla podobně, jenže můj učitel byl zároveň ředitel a měl zvonový superuspávací hlas, takže pro mě bylo velmi, ale opravdu VELMI těžké neusnout. Je to strašně těžké, když je fyzika tak nudná a sama o sobě uspávající. :)

    OdpovědětVymazat
  8. [5]: Já jsem zmatená jako včela, tys měla alespoň jasno, že je pondělí, páč po volným dni pondělí většinou bejvá, ale já vůbec nevěděla, kterej že to je vlastně den...Vím jenom, že zítra musím do práce

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Ha, tak tady zřejmě budu mít ještě nějaký rezervy, páč já celkem logicky vyvodím, že když musím do práce, je zřejmě pracovní den..     

    OdpovědětVymazat
  10. To já jsem se taky dozvěděla super novinku - prý už je květen... ! No, věděli jste to    ?

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: No vidíš, a já v tom mám tedy úplný chaos, protože do práce nemusím, jelikož si můžu pracovat, kdy se mi chce. A protože se mi musí chtít pořád (jinak chcípneme hlady), tak si ani nemůžu nějak logicky odvodit, který je zrovna den.

    OdpovědětVymazat
  12. Taky mi kdysi něco připadalo stráááášně dlouhý a dnes ta samá věc uběhne za chvíli. A nějak mi ten rok mi připadá že je rychlejc v čudu. Nejhorší asi je kdyš se člověk na něco těší a on se ten čas tak vleče.Jenže pak najednou zjistíš že tím těšením se na něco naopak ten čas strašně ženeš kupředu, že je najednou to na co ses těšila tu, ale zároveň že ti ta doba strašně rychle utekla a je třeba o půl roku víc! Čas je prostě čas a my ho ani neoblafnem, ani nezastavíme natož aby s námi diskutoval o nějakém zpomalení či vyjímkách!

    OdpovědětVymazat
  13. [10]: Já jsem se to dočetla v novinách..   [11]: Zase ale chaos je taky důležitý, protože prý vždycky předchází řád...[12]: Tak tady se mě vyplácí moje životní filozofie, na nic se netěšit, páč buď se dočkám a nebo umřu. Jiná možnost není...   

    OdpovědětVymazat
  14. Dění se zrychluje,asi je na nás vyvíjen tlak,vše se musí rozuzlit. U těch Tvých článků se člověk skutečně zasměje,to se musí nechat Valin. Krásný den.

    OdpovědětVymazat
  15. Úžasné přirovnání , cítím to taky tak. Ale třeba nás na druhé straně výpusti čeká něco jiného, lepšího, pomalejšího, nebo co já vím co .
    Pěkný víkend Valin

    OdpovědětVymazat
  16. [15]:Hlavně aby tam nebyla třeba třídírna odpadu Nevím proč, ale vzpomněla jsem si při té výpusti na Matrix a občas mám pocit, že potřebuju dobít baterku

    OdpovědětVymazat
  17. [14]: Sranda přece muší bejt, ne?[15]:  No kdo ví, hlavně aby tam nebyla ta třídírna odpadu, jak fftipně poznamenala Radka.. to by asi nebylo pěkný..[16]: No tak to ještě jde, to já mám občas pocit, že já sama jsem jako vyšlůsovaná baterka

    OdpovědětVymazat
  18. [16]: možný je bohužel asi všechno

    OdpovědětVymazat
  19. Naprosto souhlasím s každým Tvým slovem, včetně fyziky
    Nedávno jsem byla nešťastná, že nemůžu sehnat hezké boty na jaro a momentálně zjišťuji, že žádné nepotřebuji, protože spíš využiji žabky. Strašně to letí

    OdpovědětVymazat
  20. To srovnání s umyvadlem bylo naprosto dokonalé!
    A čtvrtky znám taky, jen jako pátky. Vidím to i na klientech, najednou je tam mám znova a to znamená, že uběhl zas další měsíc.
    O relativitě času se nedá pochybovat. Někdy mám hodinu čas a čtyřikrát zdřímnu a probudím se asi po 10-13 minutách. Jindy mám hodinu čas, jdu se sprchnout, dám granule kočkám a jdu si nachystat snídani a najednou je 40 minut fuč a to jsem toho tolik neudělala.
    O časových skocích v momentě, kdy jdu před odchodem na autobus na záchod, ani nemluvě. Mám dojem, že čas je stanovená veličina, která svou jednotku mění podle libosti.   

    OdpovědětVymazat
  21. [18]:   [19]: Hlavně, že žabky máš v botníku, začni raději rovnou shánět kozačky...   [20]: Tos definovala překrásně.. je to velmi vyčůraná veličina..   

    OdpovědětVymazat
  22. Taky jsem občas míval hrůzu z hodin fyziky, protože jsem ji vyučoval Myslím, že vysvětlení je jednoduché a položené na základech přírodních zákonitostí. Prostě jste se zřejmě při hodině fyziky pohybovali rychlostí srovnatelnou s rychlostí světla, takže čas plynul podle speciální teorie relativity pomaleji. V tom případě ale doufám, že jste si při prudkém brždění před hodinami tělocviku neudělali bouli na hlavě

    OdpovědětVymazat
  23. [22]: Tak tahle odpověď milý Petře je na mě moc komplikovaná    Nějak mlhavě chápu, že mezi čímsi a čímsi musí být rovnítko, ale to je asi tak všechno. jako učitel bys ze mě věru neměl radost...     

    OdpovědětVymazat
  24. To bych si také přál zítra ráno vstát a hned aby tu byl pátek večer.
    Já tu relativitu mám fázově posunutou, raduji se, že je pátek večer a jen se ohlédnu, už je tu pondělí ráno.

    OdpovědětVymazat
  25. No potěš koště, tak u tebe ta relativita řádí opačně, no asi to bude tím, aby se jí vyrovnaly hodnoty...   

    OdpovědětVymazat
  26. Přeřetla jsem si to jedním dechem-moooc hezké a souhlasím s Tebou-jen bych to neuměla tak hezky napsat.....

    OdpovědětVymazat
  27. Čas je pravotočivý.
    Jako červotoč.

    OdpovědětVymazat
  28. [26]:    Díky[27]: Musím se podívat, kam se točí ta voda....

    OdpovědětVymazat
  29. No, já se nenacházím věkově přímo nad výpustí a jsem na tom ještě hůř. Já stojím v bance a nevím, co je za den. Na tom by nebylo nic divnýho, ale já nevím, ani co je za rok! Matky na rodičovský dovolený mají asi vážně vymeteno...

    OdpovědětVymazat
  30. [29]: No to jsi jako Robinson Crusoe, ten taky za čas ztratil přehled     

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝