25. 5. 2013

Zákeřné brýle


Všechno souvisí se vším a hlavně s mými orchidejemi.
V sobotu dopoledne mám obvykle jednobrdý, celkem nudný program. Vařím, uklízím, peru a hlavně každou druhou sobotu dopřávám pocachtání mým květinkám orchidejovým ve vodě odstáté, dešťové. Navláčet mnoho litrů dešťové vody z chaty není zase až tak jednoduchý úkol, nicméně v tomto ohledu dostal plnou důvěru můj drahý choť, nebo on tak činí rád a kupodivu bez poučování a hlavně i nad plán…



Já se potom mezi jednotlivými sobotně-dopoledními činnostmi mazlím se svými exotickými miláčky a podrobuji je důkladné, ba předůkladné prohlídce. Samozřejmě že v brýlích, které mám nejsilnější na blízko, aby mi neunikl žádný potencionální vetřelec a cizopasníci, kteří by mohli začít škodit na mých rostlinných láskách. Kytkám mé brýle pravděpodobně svědčí, jelikož už dlouho se žádný potencionální nepřítel neosmělil na moji botanickou pýchu ani pohledět, ovšem zcela opačně se výsledky mého hledění přes zvětšovací skla odrážejí na mé psychice. Pokud se dívám jenom na zelená lupena a nebo barevné květy, je všechno v dokonalém pořádku. Ovšem, stočí-li se můj zrak třeba na knoflíky u sporáku, mám nutkavý pocit, že ten sporák někdo vyměnil, jelikož knoflíky jsou tak nějak zaprasené, včera přece ještě nebyly a od tý doby nikdo nevařil.

Záhada. Můj zrak padne na madlo ledničky, ne to není možné…jak je možné… to je nemožné…kde se tam vzala ta špína? Propadám panice. K sobotním dopoledním radovánkách přidávám další činnosti, mytí ledničky, mytí sporáku, ještě že dnes peču v troubě zapečené brambory a jsem rozhodnutá, do trouby koukat bez brýlí. Jednak proto, že se děsím, co bych tam viděla, ale zase na druhou stranu bych mohla být klidná, protože brýle by se mi pravděpodobně po otevření trouby hned zamlží, tak že bych neviděla nic. Snažím se moc se kolem sebe nerozhlížet. Nefunguje to. Objevuji další a další ohniska dekadentní špíny.

Nevím, co mám dělat dřív, měnit orchideje ve dřezu, nebo měnit prádlo v pračce? Čistit dlaždičky, neb i tam omylem zabloudil můj obrýlovaný pohled a nebo mýt podlahu? Moje sobotní honička se začíná podobat důmyslné šachové patrii, kdy mám rozehráno na všech a ještě více frontách a závěr musí být úderný a čistý.

Moje přelety z místnosti do místnosti bedlivě sleduje Číča. Pravděpodobně si řekl, že se také zapojí do mého čilého dění. Stoupne si tedy k balkonovým dveřím a mňouká na mě, abych ho pustila na čerstvý vzduch. Myslím ekonomicky tak, aby každá minuta mého sobotního dopoledního času byla efektivně využitá a tak vyndávám z pračky první várku prádla, s tím, že pustím kocoura na balkon a prádlo hned pověsím. Chyba lávky. Číčovi se zřejmě zdálo, že mi to nějak dlouho trvá a jelikož je hodný kocourek a nikdy netrvá paličatě na svém, pružně si našel jinou zábavu. Než jsem vyndala prádlo z pračky, po zácloně se vyšplhal na okno a jednu z mých naštěstí nekvetoucích orchidejí bezohledně shodil na zem. Bohužel už tu zalitou.

No nejsem detailistka a jelikož nedávno jsem naši rodinu obohatila koupí nového výkonného vysavače, až tak moc jsem nezoufala. Luxovat jsem sice chtěla až na závěr, ale ani já, stejně jako Číča nemusím za každou cenu trvat na svém a dovedu změnit názor. Vysavač máme nový pár dní a já s úžasem zírala, jaký má obrovský tah. Uklidila jsem tedy pozůstatky z květináče a opět ekonomicky jsem dospěla k názoru, že když je již přístroj v činnosti, přeluxuji celý pokoj. Pro kocoura nastala nuda, vyskočil na opěrku křesla a jal se mě pozorovat svýma žlutozelenýma očima.

"Miele mezi vysavači znamená asi tolik, jako Mercedes mezi obyčejnými auty", vzpomínala jsem s láskou na slogan, kterým mě prodavačka počastovala, když jsem stála bezradná před nabídkou a nevěděla, který pořídit. V této nostalgicky-luxující chvilce jsem ovšem zapomněla na Trumbelínka, spokojeně chrnícího pod mým křeslem a zcela nezúčastněného mého sobotního šílenství. Jakmile jsem se přiblížila hubicí ke křeslu, vystřelil jak namydlený blesk. Ani Číča by ho nedokázal povzbudit k takové rychlosti. Trumbela pravděpodobně velice rychle rozpoznal rozdíl mezi obyčejným autem a Mercedesem a pochopil, že před obyčejným autem není třeba prchat, ale před Mercedesem ano. Mercedes by ho mohl snad i přicucnout.

Využívám tedy morčecí nepřítomnosti v jeho království pod mým křeslem, měním mu jeho jednorázovou podložku za čistou a uklidím i jeho klec. Sice vůbec nevím, kde se nyní nachází, ale stačí párkrát otevřít ledničku, nakrájet mu do misky okurku a zabouchat na mříže klece. To zabírá. Přiběhne jako na zavolanou, hupsne do klece, spásne okurku a vleze si zase spokojeně pod křeslo.

Já pozvolna ukončuji všechny své rozdělané činnosti a s duši mám pocit vítěze, jelikož jsem završila svou uklízecí partii brilantní koncovkou, která spojila všechno moje dílčí úsilí v hotový celek. Sice jsem uřícená jako závodní chrt, ale stačila jsem toho hodně nad běžný rámec. A protože orchideje jsou již opět na svém místě a krásně promáčené, já odkládám své depresivně zákeřné brýle a vše v kuchyni náhle vidím čisté a úhledné..Záhadu, proč tomu tak je, neřeším a taky neřeším, jak to vidí moji spolubydlící, kteří brýle nemají. Dospěla jsem již do takových výšin, že když se někomu něco nelíbí, není to můj problém. A muži kolem mě si problémy zásadně nedělají.

Za14 dní bude další akce orchideje. Mám tedy dva týdny relativního klidu od hloubkového čištění kuchyně. Dřív tam totiž s brýlemi na očích nevkročím…

27 komentářů:

  1. Moc hezky napsáno. Jako bych to psala já. Taky dělám 10 činností najednou, také se pořád něco špiní, i když nás tady moc není.

    OdpovědětVymazat
  2. Konání pořádku se věnuji jen nárazově a zřídka. Podle toho to kolem mne taky vypadá

    OdpovědětVymazat
  3. Já musím mít brýle pořád, jinak se ani nepoznám v zrcadle. Proto jsem se naučila nevěřit všemu, co přes ně vidím. Nějaká špínka na ledničce mě nemůže rozházet
    Styl uklízení mám hodně podobný. Sundám záclony, nacpu pračku (nikoliv záclonami, ty leží v koupelně na zemi), začnu vařit, trochu při tom žehlím, koupu psa, vytírám bordel po vykoupaném psovi... a celou dobu opatrně obcházím Medvěda, který se sluchátky na uších zírá do počítače.

    OdpovědětVymazat
  4. Když máš doma sedmičlennou smečku chlupatých zvířat, z nichž pět pelichá jak o závod, dva papoušky kteří své jemné prachové peří křídly rozhánějí po pokoji a navíc jeden z nich si vyrábí kvalitní bílý pudr kterým je v mžiku zapudrovaný celý obývák a muže který za sebou nechává všechno ležet tak jak to použil nic už tě nerozhází....i když to jsem si také myslela do včera než jsem se podívala taky na čudlíky u sporáku....

    OdpovědětVymazat
  5. [1]: Já to od tebe ale fakt neopsala     [2]: Z toho vyplývá, že nejsi vlastníkem brýlí nablízko..   [3]: Tak to máš můj upřímný obdiv, páč když si představím, že bych v tom maratonu ještě někoho obcházela...ne to si ani představovat nechci, na tyhle akce já musím být sama, což se mi celkem daří, páč chlapec milý ještě háhá a tata je v práci...   [4]: Zvěřiny pravda tolik doma nemáme, ale za to, co ty máš v jednom provedení v manželovi.. já mám ve třech exemplářích...   

    OdpovědětVymazat
  6. Už jsem pochopila, že pravidelný úklid je k ničemu. Člověk tak zbytečně promrhá spoustu času a stejně to nikdo neocení. Teď to u nás vypadá občas jak po výbuchu, ale nárazově se mi daří přivést byt do stavu, kdy vypadá přijatelně. Mou nevýhodou je, že na blízko vidím dobře, takže pro mě platí jediná rada: Nedívat se moc kolem sebe.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak mě napadlo, že ty brýle, které jsem si nedávno pořídila a používám je jen v práci také v práci raději zůstanou. Co kdybych se náhodou podívala na sporák? :)

    OdpovědětVymazat
  8. [6]: Já si toho přes týden moc nevšímám, páč mám jiný starosti, ale jakmile nasadím brýle, je zle..to vidím věci, co ani vidět nechci...   [7]: Tak to je velice prozřetelný řešení, doporučuju. Na sporák není dobré dívat se v brýlích..

    OdpovědětVymazat
  9. Nevidím na dálku a ta dálka je čím dál kratší. Nejen že jsem za nezdvořáka, který nezdraví, protože ty šmouhy místo obličejů mi nejsou povědomé, ale už nevidím ani drobky na zemi. Taky jsem jednou napochodovala do kuchyně v brýlích na řízení, už nikdy takovou blbost neudělám! Zůstanou pěkně v autě, kde zabrání vraždění kolemjdoucích motorovým vozem a ušetří mě pokušení zavolat Herákla, aby s tím chlívkem něco udělal

    OdpovědětVymazat
  10. Už jsem si tento týden posteskla, že mi nestačí natažené ruce, abych přečetla složení na obalech. To mě znepokojuje, takže budu muset koupit něco borůvkového na posílení zraku.
    A co se týče úklidu - když začnu, přebíhám od jedné práce ke druhé a páté, cestou vždy zapomenu, co jsem vlastně chtěla dělat, ale nakonec to nějak dopadne. Oni ptáci stejně za chvíli udělají čurbes a my s dcerou už si na to zvykly

    OdpovědětVymazat
  11. Víš, že nemám ráda povídky, protože hned končí. Tentokrát ale chválím za konec.Moje řeč. Taky vždy po takovém domácím řádění mám (ovšem jen na chvíli) - jak jsi napsala - pocit vítěze. A jak tak čtu komentáře, máme to podobné. Tak se holky hlavně nezapomeňme vždycky pořádně pochválit (a třeba i odměnit)

    OdpovědětVymazat
  12. [9]: Když člověk nevidí drobky na zemi, může to být i jistá výhoda, aspoň se furt nestresuje, že by měl luxovat, ne? [10]: Je zajímavý, že čurbes od zvířat mi nevadí, zato mi přímo drásá od ostatních spolubydlících... [11]: Pochválit sám sebe člověk musí, však by to nikdo jiný neudělal tak dobře, ale to my přece víme, žejo?   

    OdpovědětVymazat
  13. Valin, moc pěkně jsi to napsala.
    Nedávno měl náš kocour své dny a to také všechno lítalo. Naštěstí jsem stačila věci včas zachytávat, včas ho sundat z protimuší sítě než ji potrhá. Pak jsem před ním začala zavírat dveře. Ať si řádí u mladých. Ti na to mají nervy, já ne.

    OdpovědětVymazat
  14. Už jsem si párkrát říkala, že z toho šití korálků po nocích slepnu. A že bych se měla poohlédnout po brýlkách. Ale jak to tak čtu... Vzhledem k tomu, že mám doma dvě malé ratolesti, které mají úklid na stupnici oblíbenosti hóóódně vzadu, nejspíš koupi brýlí oddálím...Díky za varování, možná jsi zabránila újmě na zdraví mého i mých ratolestí

    OdpovědětVymazat
  15. [13]: Ano, i muži mají své dny... a to je potom třeba zavřít za nimi dveře..     [14]: Tak to jsem ráda, že jsem zabránila újmě na zdraví všech...je třeba v tomto ohledu se opravdu neunáhlovat, co oko nevidí, srdce nebolí.....   

    OdpovědětVymazat
  16. Skvěle napsáno, báječně jsem se pobavila a od plic při představě tebe a brýlových výjevů zasmála .
    Mně tohle nehrozí, páč chodím s brýlemi pořád, takže vidím všechno hned. Akorát se k tomu úklidu nějak hned nemůžu dokopat... .

    OdpovědětVymazat
  17. Kolikrát si člověk tak komplikuje život... Vsadím se, že muži v domácnosti žádnou špínu neuvidí, a to v jakémkoli případě. Byla na návštěvě staromládenecké domácnosti, takže mám rámcovou představu, o čem mluvím. Dokud lze najít cestu od ledničky ke gauči bez mačety a koštěte, ničeho si nevšimnou

    OdpovědětVymazat
  18. Jestli je to u vás jako u nás, tak na tebe ten úklid stejně počká...   [17]: Tak to je zkušenost k nezaplacení a umocněná ještě tvým mládím. Na tohle já přišla až dost pozdě, ale přece...   

    OdpovědětVymazat
  19. To je úplná... Horečka sobotního dopoledne i když Tvůj popis je daleko zábavnější a vtipnější než film podobného názvu.
    Brýle bych nosila ráda, strašně se mi to líbí, ale jako jedna z mála v rodině mám zrak jako rys, takže i tu dekadentní špínu vnímám jaksi celotýdenně. Dodnes vzpomínám když začala nosit brýle mladší dcera. Celé roky holkám vytýkám, že mají v pokoji, konkrétně na koberci, nepořádek. Nevysávají moc rády. Když jsme přijely z Optiky, Madla se rozhlédla po pokojíčku a zvolala "Tady je bordel!" Tak jsem jí vytýkala lenost neprávem, ona to fakt neviděla.   

    OdpovědětVymazat
  20. [19]: Hihihihi, tak si můžeš pořídit takový ty falešný, co nemají žádný dioptrie. Buď ráda, že je nemusíš nosit. Je to totiž peklo. Když chci koupit třeba šampon a jsem v samošce bez brýlí, většinou přinesu třeba pěnu do koupele a tak podobně...   

    OdpovědětVymazat
  21. [20]: Jo to by šlo a nebo ty úplně beze skel.
    A věřím, že jsou  sbrýlemi problémy. Mně stačí co zkusím s mobilem, věčně ho hledám.

    OdpovědětVymazat
  22. Taky občas najdu zákoutí, kam můj zrak bez brýlí nezabloudil dlouho. Sporák je toho zářným vzorem. Nebo rohy nahoře ve sprše. Na žádný brýle se nemůžu vymlouvat, tak to řeším hned nebo to počká. To zde čeká věcí!!!

    OdpovědětVymazat
  23. [21]: Bez skel ne, to by ti foukalo na oči   [22]: Když to máč pod kontrolou, je to prima, to potom nejsou žádný nemilý překvápka..   

    OdpovědětVymazat
  24. Uklizím podle potřeby a podle nálady. Když mě to rafne, lítám s houbičkou a hadrou od jednoho ke druhému - myšleno zařízení bytu a pucuju, utírám. Muže to rozčiluje, on má na starost menší běžný úklid bince co nadělá v pokoji větším, případně podlahy a já to ostatní. Jen výmluva na mou malou postavu ho přinutí horní části nábytku vyčistit- občas. Brýle mám jedny na dálku- více méně na skrytí vrásek kolem očí, protože vidím docela dobře i bez nich, ale jsem zvyklá  je nosit. Na čtení nepotřebuji, ale na net- určitá vzdálenost - ano. To jsou starosti, co? Moje zaklínadlo je: jsme oba doma, nesmíme mít binec. Mužovi tvrdím, že je to známka stáří, lhostejnosti, když je byt zanedbaný.   

    OdpovědětVymazat
  25. [24]: Tak to je dobrý, že se podělíte. U nás máme na všechno mě...   

    OdpovědětVymazat
  26. Dělba práce musí být, to by nefungovalo. Má jen možnost vybrat si podle svého, co zjistí. Vařit se mu nechce, ani to moc neumí, umývání nádobí, praní a pod. pro něj také není, takže donášky a venkovní práce, kde ho lidé mohou vidět a uznat, jaký je správný, pracovitý a dělá i za línou ženu, která má jiné zájmy- to mu lichotilo. A mně to nevadilo, co si kdo myslí , hlavně, že pomáhá.   

    OdpovědětVymazat
  27. [26]: Je pravda, že člověk se tak nějak časem povznese nad to, co si kdo o něm myslí. Ale propracovat se k tomu dá někdy věru zabrat...Mě třeba přijde docela srandovní, že většina mužských techniků neumí zapnout ani automatickou pračku..

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝