9. 10. 2012

Co je tvoje, to je moje a co je moje, do toho ti nic není

Můj drahý choť je přesně ten typ, o kterém se dá říci, že je střádal.
Ne peněz, bohužel, (to bych mu opravdu neměla za zlé), ale věcí.
Hodí se mu naprosto všechno a v nedávné minulosti se tomuto milému povahovému rysu
dostávalo maximálního využití, které se snoubilo s jeho prací. Ta doba je naštěstí pryč,
ale s pozůstatky se já potýkám dodnes.

Tak domů přinášel spoustu věcí z jeho hlediska užitečných, mě přivádějících k amoku.
Různé úlovky se nám kupily v obou komorách, ba i v obrovské skříni na chodbě,
plynule zanášena byla i obrovská prostorná bouda u chaty. Od stojánků pod foťáky, přes
ševcovský verpánek po dřevěné věšáky, valchy, až po větší čí menší nářadí všeho druhu.
Paradoxem je, že já v takto přeplněné boudě vším možným i nemožným, nedokážu najít ani hřebík.

Budiž mi ale sladkým zadostiučiněním, že on také ne. Když tedy nastane situace,
že něco opravdu, ale opravdu potřebuje, nezbývá nic jiného,
než polovinu věcí vynosit na světlo boží a doufat v zázrak,
že vynášené věci jsou v té samé polovině boudy jako hledané.
Jinak se námaha mine účinkem.
Tak vzniká na zahradě ne zrovna útulné zátiší, kde jsou k vidění například 3 slunečníky,
soustruh, necky, hromada lopat a krumpáčů, všelijaké duralové hůlky a tak dál.
Já jsem upracovaná k smrti jenom to vidím a při životě mi udržuje jenom to vědomí,
že to nebudu já, kdo TO bude uklízet.

Doma je to ovšem podle jiného scénáře. Otevřu skříň a vypadne na mě jakési rozbité stínítko
na lampu. Někdy při těchto momentech upadám v letargii, někdy se ve mě ovšem probudí bojovník.
Jako s tím zmíněným stínítkem. Když mi ta nakřáplá potvora spadla rovnou na nohu,
propadla jsem běsnění. Chvíli jsem hystericky lítala po bytě, otevírala všechny
uzavřené a skryté prostory, jako jsou botníky, komory a skříně. V hlavě se mi rodil ďábelský plán.
Všechno vyházím, protože můj drahý je sice střádal, ale nějak neudrží přehled, kde má co.
A na tomto poznatku jsem začala stavět. Naštěstí nebyl nikdo doma,
aby mě spacifikovali a tak jsem začala jednat. Rozehrála jsem hotovou šachovou partii.
Nejprve jsem vyklidila komoru A. Část jsem nekompromisně odvlekla do kontejneru, část
jsem hodlala přestěhovat do komory B. To ovšem mělo malou chybku. I z této komory jsem musela
oželet minimálně polovinu různorodého obsahu. Já na materiálních věcech zase až tak nelpím,
hlavně, když nejsou moje (ale fuj) a tak jsem vyhazovala a vyhazovala.

Zbytek jsem naplánovala uklidit do veliké skříně,
bohužel i odtamtud jsem musela pár (asi tak dvě třetiny) přemístit k už téměř plného kontejneru.
Abych neměla pocit provinění, že vyhazuju jenom manželovy poklady, tak jsem tímto stylem probrala
celý byt. Když jsem odvlekla poslední odvržené majetky do odpadu, byla jsem přesvědčená,
že on si ani ničeho nevšimne. Do komor chodí málo a že je uklizeno ve skříních,
v botnících a úložných prostorech, to nezaznamená ani omylem. Když by něco hledal,
dojde samovolně k přesvědčení, že to má na chatě.

Snad by mi to bývalo i prošlo kdyby...
Natřískaný kontejnér byl neodolatelnou vábničkou pro bezdomovce a nebo o domovce,
kteří také rádi střádali. A tak se stalo, že jeden hraboš se zálibně přehraboval
v těch vyhozených krámech s takovým zalíbením,
že je v prostoru popelnic začal kolem sebe rozkládat
a snad si tam z nich začal stavět obývací pokoj, nebo co.
Bohužel ale v tom okamžiku, kdy se můj drahý vracel domů.
Když jsem z okna viděla, jak kolem bezdomovce prochází s pokleslou čelistí,
neboť právě pochopil, že je zde malá výstavka už ne jeho majetku,
bylo mi jasné, že je zle.

Ten hrabací idiot zrovna vyjmul dřevěnou kroucenou nohu, o které můj drahý snil sen,
že z ní jednou udělá stojan na lampu. Kousek tedy pro něj hodnotný a teď se s ním opájí kdosi jiný,
někdo, pro koho snad má hodnotu jen vyvinuvšího tepla po zapálení.
Co se strhlo, když přišel domů nebudu popisovat. Bylo to ale děsivý. Hulákal na mě, až se třásly okenice.
Raději jsem ani nepípla, i když mě napadaly odpovědi, typu jako, však si zase brzo seženeš jiný krámy,
nebo, člověk nemá lpět na materiálních věcech a nebo kdybys tohle všechno chtěl použít,
potřeboval bys na to žít aspoň dvěstě let...

Kupodivu vím, kdy nemám dráždit chřestýše bosou nohou a snad díky tomu jsem přežila.
Ale všechno zlé je pro něco dobré. Od té doby už domů nepřinesl nic,
začal si to rovnou vozit na chatu. Je zajímavé, jak takováto vlastnost se velice rychle proflákne.
Moje nejmenovaná chatová kamarádka (z chaty, nikoliv z chatu), když vyklízela s manželem barák po rodičích,
se mě vždycky cynicky zeptala, zda-li by některé kousky určené k odvozu do sběrného dvora, neměla nabídnout
mému drahému. Že prý je přesvědčená o tom, že by se mu to určitě hodilo...







.

19 komentářů:

  1. Toto poznam a sucitim plne s Tvojim manzelom - moja to robi presne ako Ty! Nemate uctu pred kreativnym duchom. Nam chyba len cas, potom by si sa divila...

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkně napsané. Pobavilo mě to. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkně napsané. Kdysi jsem ve starých Hovorech H slyšel o někom, kdo měl v dílně krabičku s nápisem: "Provázky krátké, naprosto nepoužitelné."

    OdpovědětVymazat
  4. Koukám,že chlapi jsou v těchto věcech dost podobní...až já půjdu na půdu,tam je určitě skryto pokladů)

    OdpovědětVymazat
  5. [3]:
    Pan Horníček byl moudrý muž
    Přesně takový střádal byl můj táta. Šroubky, matičky, rezavé drátky, špagátky.....všechno se mu šiklo. Bohužel, střádací geny jsem podědila já. U mne jsou to krabičky, skleničky, konflíky, liché ponožky, stoleté časopisy.....prostě ledacos. Medvěd si občas zoufá, ale běda, kdyby mi něco vyhodil

    OdpovědětVymazat
  6. Já plním prostory bytu pouze starými knihami (slovníky převažují) z antikvariátů.

    OdpovědětVymazat
  7. [1]: No já tě ubezpečuju, že se divím dost často. Proti kreativnímu duchu opravdu nic nemám, ale na to množství materiálu by musel být živ nejméně půl století.[2]: děkuju[3]: Tak to mám fakt kejdu, že není až tak velký pedant, provázky krátké nepoužitelné by se u nás taky jistě našly, ale je faktem, že nemají svou krabičku [4]: Na půdě by mi to ani tak nevadilo, pokud by se mi ty krámy nemotaly pod nohama, když bych tam věšela prádlo [5]: Tak u tebe Mengano bych evidentě plakala na špatném hrobě

    OdpovědětVymazat
  8. Valin, nevies si predstavit tu radost, ked si MUZ najde cas a vlezie do svojho "trezoru". Co sa tam vsetko da najst! Ale ta kreativita: Clovek to odklada s tym, ze raz z toho urcite nieco urobi! Otazka kedy nehraje rolu. Zamer, myslienka, to je to, co sa rata.Pozri sa: Kamarat raz robil akoby "vystavu". V malych "krabiciach" smeli vystavovat zainteresovani umelci. Slavny prof. Beuys tiez prispel. Poslal svoj odstrihnuty necht s tym, ze nie je dolezite, co posiela, ale co si za ten cas, kym ten nehet vyrastol MYSLEL. To ako na obranu vsetkych "MESSIES", tot u nas "uceny" vyraz pre "stradalov". (To slovo "stradal2 som nepoznal...)
    Velmi podnetny clanok, dobre napisany.

    OdpovědětVymazat
  9. [7]: Slovníky? To by šlo. Ty se dají alespoň nějak složit a v nejhorším z nich pochytit i nějaké to moudro..[8]: Tak toho profesora Beuyse bych fakt chtěla mít doma, určitě by mi poskytoval mnoho inspirací pro moje články do blogu, než bych skončila v některém zklidňujícím ústavu...   

    OdpovědětVymazat
  10. U nás se naštěstí doma nic takového neděje, dokonce jsme dospěli do takového stádia, že chceme-li si pořídit věc novou, musíme jinou vyhodit .

    OdpovědětVymazat
  11. [9]: No bezpochyby. On bol fakt nekonecny zdroj podnetov na zamyslenie a na inspiraciu.

    OdpovědětVymazat
  12. Ahojky,konečně už jsem funkční,ale zatím jen dávám obrázky,určitě budu později dávat i názvy)jen to trošku potrvá)měj se krásně a dobrou.Máří

    OdpovědětVymazat
  13. Plně soucítím se tvým mužem, i když takhle sběratelský typ nejsem :) Málokterá žena tohle dokáže pochopit.

    OdpovědětVymazat
  14. [10]: Tomu říkám šťastná symbioza[12]: To je dobře, budu chodit na kuky, co vaše vlaštovičky? Už odlétly za teplíčkem?[13]:Já snad začnu věřit tomu, že jsi soucitný tvor, ach bože..   

    OdpovědětVymazat
  15. [6]:
    Ono je to trošku i o prostoru, do kterého můžeš "střádat" Ve velkém baráku se "ztratí" mnohem víc pokladů než v paneláku.[8]:
    To je přesně ono. Vždycky, když si něco ukládám, je to na "PAK". Jednou, nevím sice kdy, ale určitě se to ještě na něco hodí
    Nedávno jsem nuceně uklízela kancelář, protože můj životní prostor v ní se nebezpečně zmenšoval. Byla jsem pevně rozhodnutá (ano, Medvěd k mému rozhodutí dost důrazně přispěl), že nepotřebné věci fakt vyhodím. Jako nepotřebné jsem ochotna uznat například daňové zákony a vyhlášky z roku 1995.
    No, nakonec jsem vyeliminované nepotřebnosti odnesla do sklepa. Protože - co kdyby náhodou někdy
    To ani nezmiňuju, že samozřejmě veškeré zákony a vyhlášky mám v elektronické podobě

    OdpovědětVymazat
  16. [15]: Jako bych slyšela toho mýho.. Jestli náhodou nejste příbuzný. Musíš ale uznat, že takoví lidé jako já a tvůj Medvěd, vás střádající neustále držíme ve střehu a zakalujeme       

    OdpovědětVymazat
  17. :) já tě naprosto chápu. Je mi vcelku jedno, že "chlapi už jsou prostě takoví". Když má někdo štěstí, že to může skladovat třeba v dílně, kam bych já asi moc nepřišla, tak je to v pořádku, ale aby mi zabordelovával prostor k žití? Kdepak! Akorát bych neměla tu kuráž to opravdu všechno rovnou vyhodit. Spíš bych to nechala na hromadě a pozorně sledovala a nutila ho zdůvodňovat, co že si to chce opravdu nechat "na potom" ;)

    OdpovědětVymazat
  18. [16]:
    No fakt se cítím hned mnohem líp, taková zakalená   [17]:
    Co že si to chce opravdu nechat "na potom"? To je jasný - všechno

    OdpovědětVymazat
  19. nebyla jsi náhodou u nás na návštěvě?moje polovička nosí a nosí a já odnáším a odnáším

    OdpovědětVymazat

😀 😃 😄 😁 😆 😅 🙂 🙃 😉 😊 😇 🥰 😍 🤩 😘 😗 😚 😙 😋😛🤭🌝